Prøv noget nyt - Det betaler sig
Hovedindhold
Vegetarfrikadeller

Frokostretter med fylde

Frokost behøver ikke være kedeligt, og det er hverken svært eller tager lang tid at tilberede et sundt og begejstrende måltid. Derfor finder du herunder lækre opskrifter, som byder på noget for enhver smag.

God fornøjelse – og velbekomme!

Aubergine sandwich

Bagte peberfrugter

Bagte peberfrugter med røget mørbrad

Skjulte grøntsager og masser af protein: denne opskrift giver mæthed for alle kalorierne og er en god måde at begynde dagen på. Retten fungerer også godt som frokostmåltid.
Blomkålssalat

Blomkålssalat med mandler

Broccolifrikadeller

Broccolifrikadeller

Grønne frikadeller! Det er hvad du får her – fyldt med smag og mæthed. Og så er grøntsagerne camoufleret, så du kan få de fleste til at spise løs af dem. Lav forskellige størrelser på frikadellerne og brug dem til morgen, middag eller aften – eller til at tage med på farten.
Broccolisalat

Broccolisalat med æbler og rødløg

Bulgursalat

Bulgursalat

For nogle lyder bulgur måske en anelse tørt, kedeligt og helsekost-agtigt, men bulgur er »bare« fuldkornshvede, der er knust. Så når du spiser bulgur, får du fuldkorn – og dermed alle de gavnlige virkninger, fuldkorn har. Fx fremmes fordøjelsen, risikoen for livsstilssygdomme nedsættes og du får lettere ved at regulere dit blodsukker og dermed dit energiniveau.
Fiskefrikadeller

Fikse fiskefrikadeller

Frikadelletoast

Frikadelletoast

Hvis du ikke bevæger dig ret meget i løbet af dagen, så er det ikke nødvendigt at fylde brændstof på kroppen, som om du gør. En måde at spare på brændstofindtaget er ved at skære ned på mængden af kulhydrat, du indtager. Det kan du fx gøre ved af og til at skifte dit brød ud med low carb brød – og hvorfor så ikke også lave en toast ud af det, når du nu er i gang!?
Kyllingsandwich

Frokostsandwich med kylling og parmaskinke

En lækker clubsandwich, som både er god til brunch og frokost. Men du kan også med fordel spise den som det første måltid efter træning og på den måde få mere gavn af kulhydraterne fra brødet.
Grønne frokostvafler

Grønne frokostvafler

Grøntsagsproteinbrød med mandelsmør

Grøntsagsproteinbrød med mandelsmør og kikærter

Gulerodssuppe

Gulerodssuppe

hvidkålssalat

Hvid-, rød-, eller spidskålssalat

Kål hører til de grove grøntsager, som du skal have mange af. Denne salat kan du spise til alle typer af kød og fisk. Du kan bruge den til burgere og i wokretter, så uanset hvor meget du laver af den, skal du nok få det hele brugt, hvis du er lidt kreativ. Kål indeholder mange gode kostfibre og sunde plantestoffer, der gavner alle celler i din krop.
Kartoffelsalat

Kartoffelsalat med asparges

Sommer er lig med nye kartofler – og ikke mindst dejlig kartoffelsalat. Til dig, der ønsker en grønnere version af den klassiske salat, er der her en lækker opskrift.
Kyllingesalat

Kyllingesalat

Elsker du mayonnaisesalater, bliver du afhængig af denne. Lidl fits opskrift på kyllingesalat er svært vanedannende, velsmagende og så bugner den af sundhed.
Kyllingeboller

Krydrede kyllingeboller

Kålret med stor mæthed

Kålret med stor mæthed

Laksesalat

Laksesalat til knæk- eller rugbrød

Denne laksesalat oven på et stykke friskbagt knæk- eller rugbrød er en super lækker frokostret.
Low carb sandwhic

Low carb sandwich

Bevæger du dig ikke særligt meget til dagligt, så er det en god ide at spare på det brændstof, du fylder på kroppen. Brændstof er kulhydrater og fedt. Specielt kulhydraterne er værd at spare på, når du ikke vil tage på eller du vil tabe dig, for de har ikke andre funktioner i kroppen end at virke som brændstof. Fedt bruges også til at opbygge dine celler, så det skal man ikke skære helt fra. Her er en opskrift på en sandwich, som indeholder mindre kulhydrat end normalt.
Marineret frokostkylling

Marineret frokostkylling

Pandekager

Pandekageburger

Pålægsmos

Pålægsmos af avocado og hytteost

Rejer i kokos

Rejer i kokos

Disse rejer egner sig ret godt som et mellemmåltid, fordi de er ”fingermad”. Rejer mætter i sig selv meget pr. kalorie og med kokos og pofiber, som i denne opskrift, får du endnu mere mæthed.
Rugbrødsmadpakke

Rugbrødsmadpakke

Selvom det ikke er særlig trendy at medbringe en helt almindelig rugbrødsmadpakke, er der ikke noget som helst galt med hverken brød eller pålæg, hvis det bare er den rigtige slags. Her er et forslag til, hvordan du kan gøre din rugbrødsmadspakke sund og mættende.
Rødkålswraps

Rødkålswraps

Vintertid er lig kåltid. Selvom du kan få kål hele året, så er det i vintertiden, at det er sæson for dem – og derfor er det billigere end andre tidspunkter på året. En måde at udnytte et helt kålhoved er ved at bruge det til forskellige ting; i salat, i sandwich, stegt, som supper eller som wraps. Det er mest populært at bruge hvidkål som wraps, men det er mindst lige så lækkert at bruge rødkål.
Squshsalat

Squashsalat med laks

Spansk omelet fra Lidl fit's sundhedsunivers

Spansk omelet med chorizo

Omeletter er et hit, ikke mindst, når du er på slanke- eller energikur. De er lette og luftige, og så mætter æg godt, uden dit blodsukker stiger. Du kan fylde alt muligt i omeletten og gøre den til din egen, alt efter tid på dagen og humør.
Sund grønsagstærte

Sund grøntsagstærte

Sushi-style-laks

Sushi-style laks

Nogle siger, at de ikke har tid til at lave sund mad. Den undskyldning er ikke rigtig gangbar, når det kommer til denne ret. Det tager ca. 5 min., før du har fine sushistykker, lige til at komme i munden.
Tunfrikadeller

Torskerogns- og tunfrikadeller i foldebrød

Frikadellerne er også gode som pålæg på fx rugbrød. Server retten med persillesovs og kartofler. Brug forskellige brød, fx boller eller sandwichbrød.
Tunsalat

Tunsalat på ærter

Nemt, hurtigt, sundt og velsmagende fastfood: en lynhurtig frokost til at tage med eller nyde derhjemme.
Vegetarfrikadeller

Vegetarfrikadeller

Wrap med chili con carne

Wrap med chili con carne

Det kan være svært at få grøntsager nok i det daglige. Dette kan du gøre noget ved, ved at fjerne det brød, der alligevel ikke mætter særlig godt pr. kalorie, og i stedet bruge grøntsager. Her gør vi det ved at bruge kål eller salat som wraps omkring kødsovs. Du kan sagtens have dem med som frokost eller aftensmad, når du er på farten.
Wraps med oksekødssalat

Wraps med oksekødssalat

Åben medistersandwhic

Åben medistersandwich på stenalderbrød

Vintertid er lig tradition for lidt tungere mad som fx flæskesteg, and og medisterpølse. Så hvorfor ikke gøre dit smørrebrød lidt sundere – uden at gå på kompromis med nydelsen?
Tilmeld dig vores nyhedsbrev