danger
Denne browser understøttes ikke

Denne browser understøttes ikke

Salg til unge

Salg af energidrik til unge

Q & A – Aldersgrænse på energidrik
arrow-bold-right-padding
arrow-bold-right-padding
Q: Hvorfor har i valgt at sætte aldersgrænse på køb af energidrikke?

A: Som virksomhed påtager vi os et samfundsansvar og på baggrund af anbefalinger fra DTU’s Fødevareinstitut og Hjerteforeningen har vi valgt at sætte aldersgrænse på køb af energidrikke. Vi har oplevet en stigning i salget af energidrikke og i takt med eksperters stigende bekymring for den konsekvens det har for børn- og unge, er det kun naturligt for os at indføre dette tiltag.

arrow-bold-right-padding
arrow-bold-right-padding
Q: I annoncerede dette tiltag for 3 mdr. siden- hvorfor har i ventet så længe med at implementere det?

A: Vi har valgt at vente 3 måneder med implementeringen, så vi har haft tid til at informere kunder og til at oplære vores medarbejdere tilstrækkeligt.

arrow-bold-right-padding
arrow-bold-right-padding
Q: Hvorfor har i ikke sat aldersgrænse på kaffe som også indeholder koffein?

A: Kunder og eksperter har over lang tid udtrykt en bekymring for netop energidrik og unge da forbruget er stigende. Der ses ikke grund til bekymring ift. kaffe da unge og børn ikke i samme grad har en interesse herfor. Desuden er energidrikke også mere problematiske sundhedsmæssigt end kaffe, da koffeinindholdet kombineret med sukkerindholdet er skidt for både hjernen og resten af kroppen.

arrow-bold-right-padding
arrow-bold-right-padding
Q: Er det lovligt for Lidl af lave denne regel når det ikke er en offentligt lov?

A: Først og fremmest vil vi gerne fastslå, at vi er af den klare overbevisning at vores begrænsning er fuldt ud lovlig. På samme måde som, at det er helt lovligt at give en bestemt aldersgruppe et særligt godt tilbud - Hvilket mange virksomheder gør: I bussen betaler børn mindre end voksne. Som pensionist kan man gå billigere i teateret. Hvis man er studerende, kan man købe billigere bøger i visse forretninger. I disse tilfælde er der tale om en klar "aldersdiskrimination", som primært handler om at få flere kunder i butikken.

Vores begrænsning kan forekomme lidt omvendt, da alle ovenstående eksempler er blevet vedtaget for at tiltrække flere kunder - modsat vores.

Til information kan de danske regler angående diskrimination bl.a. findes i forskelsbehandlingsloven, ligelønsloven,ligebehandlingsloven og funktionærloven. I blandt alle disse danske love, er der ikke vedtaget et egentlig forbud imod private virksomheders aldersopdeling ift. salg af varer.

Derfor mener vi at vores aldersgrænse i dette tilfælde er lovlig. Vi følger jo - som tidligere nævnt - egentlig bare fagkundskabens og myndighedernes anbefalinger.

arrow-bold-right-padding
arrow-bold-right-padding
Q: Hvorfor har i ikke bare taget energidrikkene ud af jeres sortiment?

A: Vi har valgt at fokusere på børn og unge da det er dem der er i størst risiko for at tage skade af energidrikkens indhold.

arrow-bold-right-padding
arrow-bold-right-padding
Q: Hvorfor har i ikke sat aldersgrænsen på 18?

A: Hjerteforeningens vurdering er, at der ses større bivirkninger hos børn og unge under 16, da de er mere følsomme overfor den store mængde koffein. Der er større risiko for, at en hjerne der ikke er færdigudviklet tager skade af koffein- og sukker mængderne, hvorfor vi ser det som et skridt i den rigtige retning, at børn og unge under 16 ikke kan købe energidrikke.