Politik vedrørende behandling og beskyttelse af personoplysninger

 

Version: April 2021

 

Mange tak for din interesse for Lidl Plus.

 

Lidl Plus er Lidl-koncernens kundeserviceprogram (herefter ”tjenesten” eller ”Lidl Plus”), der drives af Lidl Stiftung & Co. KG, Stiftsbergstrasse 1, 74167 Neckarsulm, ("Lidl Stiftung", ”Vi”, ”Os”). Lidl Stiftung behandler data med henblik på at drive tjenesten og er dataansvarlig hvad angår indsamling, sammenkøring og analysering af de nødvendige oplysninger til brug for Lidl Plus samt videregivelse af data til andre selskaber inden for Lidl-koncernen. I Lidl-koncernen indgår også forskellige nationale og regionale virksomheder, der er anført på denne liste (herefter Lidl- virksomhedsgruppen).

 

Listen indeholder kun de relevante selskaber. Der kan fremover blive føjet flere virksomheder til denne liste, såfremt SB Lidl KG direkte eller indirekte ejer andele i den pågældende virksomhed, og hvis denne udfører opgaver i forbindelse med Lidl Plus eller på anden vis medvirker til tjenesten og udbud af denne.

 

Denne politik gælder for de behandlingsaktiviteter, som Lidl Stiftung foretager som dataansvarlig. Databeskyttelsesrådgiveren kan kontaktes via ovenstående postadresse eller via: Databeskyttelse@lidlplus.dk

 

Tjenesten henvender sig til forbrugere (i det følgende benævnt "brugere" eller "dig"), der ønsker at modtage personligt målrettet information fra Lidl Stiftung om kuponer og tilbud fra Lidl Plus og tilbud, produkter og tjenester fra udvalgte partnere og Lidl-virksomheder, der så vidt muligt svarer til den pågældende persons interesser og købshistorik.

 

Med Lidl Plus får du adgang til en lang række services, der er skræddersyede til dig. Disse services omfatter bl.a. tilbud, der er specielt tilpasset dine behov og ønsker, information der er relevant for dig som Lidl-kunde, information om deltagelse i konkurrencer og eksklusive rabatter og særlige tilbud. Alt efter hvor og i hvilket omfang du gør brug af Lidl Plus-tjenesten, videregiver Lidl Stiftung dine oplysninger til bestemte Lidl-virksomheder for at kunne stille de rette ydelser til rådighed for dig.

1. Hvilke personoplysninger indsamler vi, og hvilke kommunikationskanaler anvender vi til indsamlingen?

 

Oprettelse af profil hos Lidl Plus

 

Som en del af registreringsprocessen anmoder vi om følgende kundedata: fornavn, efternavn, fødselsdag, e-mailadresse, mobiltelefonnummer og foretrukne Lidl-butik. Derudover kan du vælge at angive køn, adresse (gade, husnummer, postnummer, by og land). For at vælge den foretrukne butik kan geo-lokaliseringsfunktionen på din mobile enhed bruges.

 

Oplysninger fra Min Lidl-konto

Hvis du i din „Min Lidl”-konto frivilligt indsætter bestemte oplysninger om dine private forhold og interesser, gemmer vi også disse oplysninger til brug i Lidl Plus.

 

Besøg i butikker

Når du identificerer dig ved kassen, registrerer vi den butik, du har besøgt, de produkter der er købt, ud fra varetype, mængde og pris, de anvendte kuponer, kvitteringens samlede indhold samt tidspunktet for gennemførelse af betalingen og det anvendte betalingsmiddel. Med tilknytningen af ​​dit køb til din kundekonto forfølger vi det formål, der er nævnt i afsnit. 2, f.eks. at være i stand til at give dig tilbud særligt tilpasset dine præferencer og interesser samt orientere dig om kampagner.

Du kan identificere dig aktivt ved kassen enten med det digitale kundekort eller ved hjælp af det mobiltelefonnummer, du angav ved registreringen.

 

 

Kundeservice

Når du kontakter kundeservice , bruger vi de data, du giver i denne forbindelse.

 

Brug af app

Når du bruger app’en, registrerer vi information om, hvilken butik du handler i. Hertil samler vi information om al indhold, som du har set i app’en, aktiverede kuponer, dine notifikationsindstillinger, deltagelse i konkurrencer, sete produkter og den butik, du har valgt som din foretrukne butik. Vi indsamler ligeledes oplysnnger om din interaktion med app’en, f.eks. besøgte sider, skærmbilleder set i forbindelse med hver session samt antal klik og scrolls. Derudover registrerer vi informationer om dit kunde-id, den benyttede version af systemet på din enhed og oplysninger om din enhed, det valgte sprog og valgte land samt den app-version, du har benyttet.

 

Dine login-oplysninger opbevares og anvendes med henblik på gennemførelse af login. Dine login-oplysninger gemmes krypteret i app’en, indtil du aktivt logger af din konto, så du ikke skal logge på igen, hver gang du åbner app’en.

 

Digitale kvitteringer kan gemmes på enheden eller videresendes direkte via Messenger, hvis du tillader, at app’en får adgang til dine fotos / medier. Kameraet på din mobilenhed kan bruges til at scanne QR-kuponer, hvis du giver tilladelse til dette.

 

Vi gennemfører brugerundersøgelser i app’en for at indhente oplysninger om din købsadfærd, din brug af app’en og dine personlige interesser.

 

 

 

Partnerfordele

 

Med Lidl Plus-app’en får du også muligheden for at benytte særlige tilbud fra udvalgte partnere. Ved nogle af disse tilbud skal du identificere dig selv som Lidl Plus-kunde ved hjælp af dit digitale kundekort. I disse situationer informerer den respektive samarbejdspartner os om brugen af det respektive tilbud, herunder de tilknyttede oplysninger (f.eks. tidspunkt, mængde og sted), så vi kan skræddersy vores tilbud i henhold til dine interesser endnu mere målrettet. I tilfælde af at et særligt tilbud skal benyttes inde i Lidl Plus i henhold til en aftale med en af vores samarbejdspartnere, vil samarbejdspartneren sende os dine kontaktoplysninger (e-mailadresse og telefonnummer), så vi kan tilknytte tilbuddet til din konto på rette vis.

 

Analyse af brugeradfærd / cookies

Når du bruger Lidl Plus-app’en udarbejder vi segmenteringsprofiler til statistisk brug. Hvis det er muligt knytter vi disse oplysninger sammen med din person, din e-mailadresse og/eller kundenummer. Vi indsamler og bruger kun disse data, hvis du har givet samtykke til brug af vores tracking-teknologier (se under afsnit 2 i nærværende erklæring om databeskyttelse). Dette inkluderer også følgende tjenester eller tracking-udbydere:

Adjust

Lidl Plus-app’en gør brug af analyseværktøjet Adjust, som er et produkt fra firmaet Adjust GmbH. Når du installerer Lidl Plus-app’en, og du har givet samtykke til brug af tracking-teknologi, analyserer Adjust følgende informationer på vores vegne:

Klik: Når du klikker på et link udformet af Adjust. Dine klik bliver bearbejdet/målt, herunder for at forstå hvorfra du har hørt om Lidl Plus, og hvordan du har indstalleret Lidl Plus app’en (fx via et link fra en hjemmeside, fra en e-mail-kampagne eller fra et socialt medie.

Installation: Hvis du har givet samtykke til tracking, kommunikerer Lidl Plus app’en med Adjust for at vurdere, om der er tale om en ny installation af app’en. Din installation bliver i den forbindelse knyttet til dine klik (i henhold til ovenstående om ”Klik”), når installationen gennemføres på den samme enhed.

Åbninger: Antal gange app’en åbnes på din enhed.

Registrering i app’en: Din interaktion i Lidl Plus app’en. Hver gang du interagerer med eller logger ind, registreres det af app’en. Dette gøres for at måle de meste effektive markedsføringskanaler.

Det gør os i stand til at forstå, hvordan du interagerer med vores app. Desuden kan vi på den måde analysere og forbedre vores kampagner.

Hvis du har downloadet app’en, fordi du har du har modtaget et link i en e-mail-invitation fra et familiemedlem eller fra en ven, bruger vi indstillingerne til at vurdere, hvorvidt du er en henvist bruger for derved at vurdere, om du skal have en belønning. Bemærk, at vi kun kan vurdere, om du har oprettet en bruger baseret på en e-mail-invitation, hvis du giver samtykke til tracking-tecknologierne. Hvis du ikke giver samtykke til tracking, kan vi således ikke se, at du har oprettet brugeren på baggrund af en invitation, og derfor kan vi ikke give en belønning.

 

For at kunne foretage ovennævnte analyse gør Adjust brug af IDFA (Identifier for Advertising = reklameidentifikator for enheder med styresystemet iOS) eller Android-reklame-ID'et, IP-/ MAC-adressen, HTTP-headeren samt enhedsbestemte identifikationsfunktioner fra din enhed (hertil kommer: tidspunkt for login, land, sprog, lokale indstillinger, styresystem og -version samt app-version). Derudover behandles oplysninger om brugerenhed og webaktivitet, samt app og event-token. Disse data behandles udelukkende pseudonymiseret. Du kan når som helst nulstille eller deaktivere IDFA'en og Android-reklame-ID'et via styresystemet.

 

Adjust sender endvidere disse data videre til vores serviceudbydere Google LLC 1600 Amphitheatre Parkway, Mountain View, CA 94043, USA ("Google"), Facebook, Inc., 1 Hacker Way, Menlo Park, CA 94025 ("Facebook"). Såfremt Google og Facebook kan foretage en identifikation ved hjælp af disse data, informerer de Adjust om, på basis af hvilken reklamekampagne du er endt i App Store/Google Play, og hvordan du har ageret (særligt om du har downloadet app’en eller f.eks. har afbrudt den og lignende oplysninger). På basis af disse oplysninger udarbejder Adjust anonyme statistikker, så vi kan vurdere de individuelle reklamekampagners succes.

 

 

Google Firebase

 

I app’en anvendes A/B-testing, Analytics, Cloud Messaging, Crashlytics, Dynamic links, In-App messaging, Performance, Predictions samt Remote Config.-analysetjenester fra Google ("Firebase"), der anvendes til at analysere app brugen.

 

Når du installerer Lidl Plus-app’en, registrerer Firebase, hvornår og hvor længe app’en bruges, hvilke sider på app’en der er interageres med, hvilke funktioner der klikkes på, og hvilket indhold der vises. Med dette kan vi forstå, hvordan du interagerer med vores app. Desuden kan vi, baseret på din brugeradfærd, løbende forbedre app’en og give dig mere relevante tilbud / tjenester. Derudover kan vi gennemføre flere apptests parallelt og gennemføre yderligere appudviklinger baseret på data. Til analyse får Firebase adgang til dit kundenummer, fra det tidspunkt din registrering er afsluttet. Yderligere information om databeskyttelse i forbindelse med Google Firebase kan findes på Google Firebase-webstedet.

Salesforce

Ved brugen af "Hjælp"-funktionen i vores app, vil vores tjenesteudbyder salesforce.com Germany GmbH, Erika Mann-Str. 31, 80636 München („Salesforce“), bruge cookies. Cookies er små tekstfiler, der gemmes på din enhed, når du bruger "Hjælp"-funktionen. Salesforce bruger to typer cookies: teknisk nødvendige cookies (uden disse er ”hjælp”-funktionen ikke fuldt ud tilgængelig) og analyserende cookies.

 

Teknisk nødvendige cookies:

Følgende nødvendige cookies hjælper med til at gøre “Hjælp”-funktionen i app’en bedre. Denne funktion kan ikke fungere fuldt ud uden disse cookies.

NavnUdbyderFormålVarighedType
renderCtxSalesforceBruges til at levere valgte sider og indhold baseret på en brugers navigation.Session-cookie. Slettes automatisk, når sektionen er lukket.HTTP Cookie
pctrkSalesforceBruges til at tælle sektionsvisninger.Session-cookie. Slettes automatisk, når sektionen er lukket.HTTP Cookie
force-streamSalesforceBruges til at styre serveranmodninger inden for Salesforce-infrastruktur til „sticky sessions “.3 timerHTTP Cookie
sfdc-streamSalesforceBruges til at styre serveranmodninger inden for Salesforce-infrastruktur til „sticky sessions “.3 timerHTTP Cookie
force-proxy-streamSalesforceBruges til at sikre, at klientanmodninger rammer de rette proxyværter.3 timerHTTP Cookie
CookieConsentPolicySalesforceBruges til at sikre, at samtykke fra brugere anvendes korrekt.1 årHTTP Cookie
instSalesforceBruges til at omdirigere anmodninger til en app session, når du trykker på en hardcodet URL og sender anmodninger til en anden session. Disse typer sessioner kan forekomme efter en migration eller efter hver URL-opdatering.

Session-cookie. Slettes automatisk, når sektionen er lukket.

HTTP Cookie
1SalesforceBruges til at at registrere navigationsenheden for at sikre korrekt visning af indholdet.PersistentHTTP Cookie
LSSIndex:LOCAL{"namespace":"c"}SalesforceBruges til at at registrere navigationsenheden for at sikre korrekt visning af indholdet..PersistentHTTP Cookie
LSSNextSynthtic:LOCALSalesforceBruges til at at registrere navigationsenheden for at sikre korrekt visning af indholdet.PersistentHTTP Cookie
sourceSalesforceBruges til at at registrere navigationsenheden for at sikre korrekt visning af indholdet.PersistentHTTP Cookie
query I logfilerne på mobilapplikationen registrerer brugeren, brugerdata og sprog, for at udfylde kontaktformularen  

 

 

Følgende analyserende cookies muliggør vores tjenesteudbyder at føre statistik om brugen af ​​"Hjælp"-funktionen med det formål at skræddersy den til dine behov. Vi bruger følgende analyserende cookies:

NavnUdbyderFormålVarighedType

BrowserId

 

SalesforceBruges til at logge browsersessioner / besøg til interne produktanalyser.1 årHTTP Cookie

 

Cookies fra Salesforce opbevarer ikke information, som entydigt kan identificere en bestemt person. De benytter dog unik identificering af din enhed (inklusiv tekniske detaljer som IP-adresse, styresystem, internetudbyder etc.). Alle data som behandles i forbindelse med brugen af “Hjælp”-funktionen i app’en foregår på Salesforce servere i EU.

Opt-Out

Hvis du ønsker at tilbagekalde dit samtykke til tracking i forbindelse med brugen af Lidl Plus, kan du, efter at have oprettet en brugerprofil, til enhver tid, og med virkning for den fremtidige brug af app’en styre tracking-indstillingen ved  at følge stien ”Mere” - ”Betingelser” - ”Datadeling i Lidl Plus” og fravælge ”Del analysedata”.

Google Maps

I tilfælde af at du bruger en enhed med Android-operativsystem, har du i app’en mulighed for at bruge funktioner og indhold fra Google Maps. Således kan interaktive kort vises direkte i app’en, og du har mulighed for at bruge kortfunktionen til komfortabelt at finde f.eks. Lidl-butikker i dit område.

For at bruge funktionerne i Google Maps er det nødvendigt at behandle din IP-adresse. Dette behandles sædvanligvis på en Google-server i USA. Vi har ingen indflydelse på den konkrete databehandling, som udføres af Google Maps. Yderligere information om formålet og omfanget af databehandlingen i Google Maps findes i udbyderens privatlivspolitik. Der finder du også yderligere oplysninger om dine rettigheder og indstillinger for beskyttelse af dit privatliv. Adresse og databeskyttelseserklæring for udbyderen af ​​Google Maps: Google Ireland Limited, Gordon House, Barrow Street, Dublin 4, Irland, https://www.google.com/policies/privacy/. Yderligere brugerbetingelser for Google Maps / Google Earth kan findes på dette link.

Apple Maps

For brugere af enheder med iOS-operativsystem anvender Lidl Plus Apple Maps-applikationer. Disse er nødvendige for at sikre en komfortabel brug af kortfunktionen for eksempelvis at finde Lidl-butikker i dit område.  For at bruge funkionerne i Apple Maps er det nødvendigt at din IP-adresse behandles. Dette behandles sædvanligvis på en Apple-server i USA. Vi har ingen indflydelse på den konkrete databehandling, som udføres af Apple. Yderligere information om formålet og omfanget af databehandlingen hos Apple findes i udbyderens privatlivspolitik. Der finder du også yderligere oplysninger om dine rettigheder og indstillinger for beskyttelse af dit privatliv. Adresse, brugerbetingelser og databeskyttelseserklæring for udbyderen af ​​Apple Maps: Apple Inc., One Apple Park Way, Cupertino, California. Apple Maps Brugerbetingelser kan findes på dette link. Apple’s privatlivspolitik kan findes på dette link.

Links til andre websteder og apps

Vores app indeholder links til andre websteder og apps, der drives af et af Lidl-selskaberne, af vores udvalgte samarbejdspartnere beskrevet ovenfor eller andre tredjeparter. Hvis du klikker på et af bannerne i app’en og / eller de præsenterede produkter, omdirigeres du til webstedet / app’en eller til din respektive appbutik. Links kan også indeholde specielle sporingsteknologier, der gør det muligt for operatørerne af de nævnte websteder / apps at forstå og måle, hvor brugeren har fået kendskab om dem. Vi anbefaler, at du tjekker de relevante retningslinjer for databeskyttelse for hvert websted / app, som du omdirigeres til for at forstå hvilke oplysninger om dig der behandles af operatøren. Hvis vi videresender dig til et af disse websteder / apps, behandler vi dine personoplysninger for at imødekomme din (tekniske) anmodning om at besøge den respektive app eller det respektive websted (art. 6, stk. 1, litra b i GDPR), baseret på operatørens legitime interesse til markedsføring (art. 6, stk. 1, litra f i GDPR).

Nyhedsbrev / Push-meddelelser / SMS

Vi indsamler data om din brugeradfærd i forbindelse med nyhedsbreve og andre informationer, som vi evt. sender til dig som push-meddelelser eller SMS, gemmer disse data og knytter dem, så vidt muligt, sammen med dine personoplysninger, din e-mailadresse eller dit kundenummer. I den forbindelse registrerer vi åbningstidspunktet, de af dig aktiverede links, hvilke områder, du klikker på, valgte produkter samt hvornår, hvor længe og hvor ofte du bruger de tilsendte oplysninger.

 

Vi indsamler og bruger kun disse data, hvis du har accepteret dette (se under afsnit 2 i denne info om databeskyttelse).

 

Særlige kategorier af personoplysninger

Særlige kategorier af personlige data i i henhold til Art. 9, stk. 1 i GDPR (f.eks. oplysninger om dit helbred eller din religion) er ikke inkluderet i analysen af ​​de ovenfor anførte personlige data..

 

2. Til hvilke formål og på hvilket retsgrundlag behandler vi dine personoplysninger?

Vi indsamler de under afsnit 1 nævnte data for at kunne stille Lidl Plus-tjenesten til rådighed for dig.

Formålet: Kommunikation, identifikation og beskyttelse af din brugerprofil

De kundestamdata der indsamles i forbindelse med oprettelsen af din brugerprofil i Lidl Plus anvendes, når vi kommunikerer med dig og til at sikre en entydig sammenkobling af din indkøbs- og brugeradfærd og din brugerprofil.

 

Hvis du, som en del af brugen af vores app eller i indstillingerne på din mobile enhed, har givet samtykke til den såkaldte geolokation via ”Ved brug af appen”, bruger vi denne funktion til at tilbyde dig individualiserede tjenester baseret på din geografiske placering. Især som led i funktionen "Find din butik" behandler vi (GPS- og netværksbaseret) din geografiske placering for at kunne vise de nærmeste butikker. Der opbevares ikke geolokationsdata hos os.

 

I forbindelse med din registrering spørger vi bl.a. om din fødselsdato, (jf. afsnit 1 ovenfor). For det første skal du være fyldt 18 år for at kunne være medlem (jf. afsnit 2 i brugerbetingelserne). For det andet gælder der af hensyn til beskyttelsen af mindreårige, regler for markedsføring af visse produkter. Eksempelvis må reklamer for alkoholholdige drikkevarer ikke henvende sig til børn og unge.

 

Vi bruger din e-mailadresse til at beskytte dig mod en uautoriseret adgang fra tredjemand, idet vi sender dig en advarsel via e-mail, f.eks. ved login-forsøg via ukendte enheder dvs. en enhed hvorigennem der endnu ikke har været logget på Lidl Plus app’en.

 

Denne behandling sker på baggrund af lovregler, som gør det muligt for os at behandle persondata, for så vidt det er nødvendigt for at bruge en tjeneste eller at opfylde betingelserne i en kontrakt (art. 6, stk. 1, litra b i GDPR), og vi har en legitim interesse i at gøre brugen af app’en så let og effektiv som mulig (art. 6, stk. 1, litra f i GDPR).

 

Hvis du sender en anmodning til os via kontaktformularen i app’en, gemmer og bruger vi dine oplysninger for at behandle din forespørgsel så godt som muligt. Behandlingen af de angivne oplysningerer er baseret på artikel 6, stk.1, litra b i GDPR.

Formål: Optimering af distributionsområderne og butiksnettet optimering af distributionsområderne

Hvis du giver os dine adressedata, bruger vi dem til at optimere vores distributionsområder for uddeling af reklameavisen, hvilket gør det muligt for os at begrænse spild af ressourcer og give en mere målrettet markedsføring, såvel som optimering af vores butiksnet med henblik på at tage beslutninger om egnede placeringer af butikker. Det er frivilligt at opgive adressen. Disse data behandles på grundlag af vores legitime interesse i optimering af distributionskanaler (artikel 6, stk. 1, litra f i GDPR).

 

Formål: identificering af dine produktinteresser og optimering af vores Lidl Plus-tilbud

Vi vil gerne lære dig bedre at kende igennem dit medlemskab, så vi kan blive så gode som muligt til at give dig individuelle tilbud og fordele samt foretage målrettede kundeundersøgelser. Med henblik herpå finder vi først frem til, hvilke produkter, kampagner og tjenester der kunne være interessante og relevante for dig. Når vi ved det, kan vi f.eks. gøre dig opmærksom på rabatkampagner på dine yndlingsprodukter, tilbyde dig særligt fordelagtige priser og informere dig om særligt attraktive tilbud i forbindelse med sortimentskampagner.

Med denne begrundelse indsamler, behandler og anvender vi en række personoplysninger om din indkøbsadfærd såvel som dit kundeforhold (som beskrevet under afsnit 1).

De personoplysninger, som vi indsamler, kan sige noget om, hvilke produkter du interesserer dig for. Det gælder for alle de oplysninger, der er nævnt under afsnit 1.
De øvrige oplysninger, der er nævnt ovenfor, kan imidlertid også fortælle os noget om, hvilke produkter der også kunne være interessante for dig som Lidl-kunde. Derfor undersøger vi, om der er en mulig sammenhæng mellem en eller flere personlige detaljer og produktinteresser. Vi anvender matematisk-statistiske metoder til at undersøge denne sammenhæng. Blandt andet ved at sammenligne dine personoplysninger med andre kunders oplysninger. På grundlag af denne sammenligning kan vi så udlede, hvilke andre produkter og kampagner, som andre kunder med lignende interesser har været interesserede i, og som også kunne have din interesse.

Denne behandling sker på baggrund af lovregler, som gør det muligt for os at behandle persondata, for så vidt det er nødvendigt for at bruge en tjeneste eller at opfylde betingelserne i en kontrakt (art. 6, stk. 1, litra b i GDPR), og vi har en legitim interesse i at tilpasse vores tilbud til dine produktinteresser (art. 6, stk. 1, litra f i GDPR).

Hvis du har givet dit samtykke hertil, kan information som vi har læst fra din enhed også inkluderes ved udformningen af denne profil. I disse tilfælde behandler vi dine personlige data på grundlag af art. 6, stk. 1, litra a i GDPR. Dette gælder den databehandling, der er beskrevet ovenfor under "Analyse af brugeradfærd / Cookies" og "Nyhedsbrev / Push-meddelelser / SMS". Ud over at øge den informative værdi af profilen bruger vi også disse oplysninger til at optimere Lidl Plus-app’en, forudsat at dette er dækket af dit samtykke. Retsgrundlaget for dette er også art. 6 stk. 1, litra a i GDPR.

 

Formål: Modtagelse af kommunikation vedrørende markedsføring

Såfremt du har givet samtykke til det, overdrager vi de afsnit 1 oplyste oplysninger til Lidl-selskaber, så de via elektronisk kommunikation (f.eks. push-beskeder, e-mail eller SMS) og/eller via post kan informere dig om kampagner og andre tilbud fra deres respektive sortiment og invitere dig til at deltage i kundeundersøgelser.

Denne direkte kontakt sker fordi du har givet os samtykke (artikel 6, stk. 1, litra a i GDPR)

 

Formål: Tids- og lokalitetsbaseret markedsføring

 

Vi behandler og bruger dine personlige data i relation til sted og tid for dit indkøb for at være i stand til at give dig tids- og lokalitetsbaseret markedsføring, f.eks. som push-meddelelse til din mobil eller via SMS. Hvis din foretrukne indkøbsdag for eksempel er en lørdag, kan vi informere dig om de eksisterende tilbud for denne ugedag. Derudover kan vi præsentere et regionalt specifikt tilbud, hvis vi bliver informeret om i hvilken region du foretrækker at handle.

Push-meddelelser er meddelelser, der sendes fra app’en og vises på din enhed. App’en bruger push-meddelelser, hvis du har accepteret at modtage push-meddelelser i forbindelse med installation af app’en eller når som helst under brug af app’en i indstillingerne på din enhed. Du kan til enhver tid deaktivere modtagelse af push-meddelelser.

I det omfang vi analyserer tid og sted for dine indkøb, sker dette, fordi det er nødvendigt til brug af tjenesten eller at opfylde betingelserne i en kontrakt (art. 6, stk. 1, litra b i GDPR), og vi har en legitim interesse i at tilpasse vores tilbud i relation til sted og tid så effektivt som mulig (art. 6, stk. 1, litra f i GDPR).

 

Formål med behandling af kundeanmodninger

 

Personlige data, som du leverer os, når du kontakter kundeservice, vil naturligvis blive behandlet fortroligt. Vi bruger dine data udelukkende med det formål at behandle din forespørgsel, herunder for at besvare databeskyttelsesretlige henvendelser.

Retsgrundlaget for databehandlingen på baggrund af din henvendelse er art. 6 stk. 1, litra f eller b i GDPR. Vores og din fælles (legitime) interesse i denne databehandling består i ønsket om at besvare dine forespørgsler, løse eventuelle problemer, der måtte opstå og derved opretholde og fremme din tilfredshed som kunde eller bruger af vores tjeneste. Retsgrundlaget for behandlingen af dine databeskyttelsesretlige henvendelser er artikel 6 stk. 1, litra c i GDPR, da det er nødvendigt for at vi kan overholde vores retlige forpligtelser.

 

Formål: Drift af app’en

Vi behandler de indsamlede data ved brug af ​​app’en, så vores app kan fungere korrekt. Vi bruger særligt disse oplysninger, så app’en kan gemme dine foretrukne indstillinger, såsom land og sprog, så vi hurtigt kan løse tekniske problemer, og så du kan få adgang til bestemte funktioner. Disse data bruges ikke profilering.

 

Retsgrundlaget for brugen af ​​de teknologier, der kræves til dette formål, er art. 6, stk. 1, litra b i GDPR, dvs. vi behandler dine data med henblik på levering af vores tjenester i forbindelse med afviklingen af ​​kontraktsforholdet.

 

Anvendelsen af Google Maps på enheder med Android-operativsystem og Apple Maps for iOS-brugere er baseret på vores berettigede og legitime interesse i at stille vores services og tilbud til rådighed på en attraktiv måde samt at gøre det nemt at finde frem til vores butikker via app’en. Vi har en legitim interesse i dette i henhold til art. 6, stk. 1, litra f i GDPR.

 

3. Hvem videregiver vi dine personoplysninger til?

 

Vi stiller dine personoplysninger til rådighed for tredjeparter i følgende sammenhænge:


Vi gør til dels brug af tjenesteydere til behandlingen af dine oplysninger. De virksomheder, der udfører sådanne opgaver for os bliver nøje udvalgt, og der indgås skriftlige kontrakter med dem. De er forpligtede til at følge vores instrukser og bliver kontrolleret af os, både før databehandlingen påbegyndes, og derefter regelmæssigt. Disse virksomheder bruger aldrig dine personoplysninger til egne formål.

I denne forbindelse videregiver vi dine oplysninger til modtagere, der

- stiller lagringskapacitet, databasesystemer m.v. til rådighed for os,
- yder teknisk support
- rådgiver os om marketingtekniske spørgsmål.

Inden for Lidl-koncernen (jf. afsnit 1, ovenfor) videregiver vi under forudsætningerne beskrevet ovenfor følgende oplysninger videre til det til relevante nationale selskab
-    de produktpræferencer, som vi har fundet frem til, der ifølge vores analyser er relevante for dig.
-    Dit kundenummer, fornavn, efternavn og telefonnummer, såfremt du har deltaget i en konkurrence organiseret af det nationale selskab og er blevet udtrukket som vinder.

Så vidt det er nødvendigt at behandle en forespørgsel gennem vores kundeservice, kan de data du registrerer videregives til virksomheder i Lidl-koncernen. Endvidere kan det være nødvendigt for os at videresende uddrag af din henvendelse til kontrakspartnere (f.eks. til leverandører ved produktspecifikke henvendelser) for at behandle din anmodning. Vi stiller under ingen omstændigheder dine personoplysninger til rådighed for andre eksterne virksomheder (uden for Lidl-koncernen), der ønsker at anvende disse oplysninger til direkte markedsføring.

Hvis vi videregiver oplysninger til en modtager i et tredjeland (hovedsæde uden for EU/EØS), kan du finde information om modtageren/kategorien af modtager i beskrivelsen af den konkrete behandlingsaktivitet. En række tredjelande er af EU-Kommissionen godkendt som ”sikkert” ved en såkaldt ”tilstrækkelighedsafgørelse”, hvilket betyder, at landet lever op til en databeskyttelsesretlig standard, som er sammenlignelig med standarden i EU/EØS. Du kan se en oversigt over disse lande her.

 

Hvis et tredjeland ikke har en sammenlignelig databeskyttelsesretlig standard, sørger vi for, at databeskyttelsen sikres via andre foranstaltninger. Det kan eksempelvis sikres via bindende virksomhedsregler, EU-Kommissionens standardkontrakter til brug for beskyttelse af personoplysninger eller anerkendte adfærdskodeks og certificeringsmekanismer. Hvis du har spørgsmål vedrøende databeskyttelsen kan du skrive til den mailadresse, som er angivet i afsnit 1.

 

4. Hvordan sikrer vi dine personoplysningers fortrolighed?

 

For at sikre, at dine personoplysninger behandles fortroligt, har vores medarbejdere, der varetager databehandlingen, forbud mod at indsamle, behandle og anvende personoplysninger uden at have beføjelse hertil. Vores medarbejdere, der udvælges omhyggeligt og informeres om lovreglerne om databeskyttelse, forpligter sig ved ansættelsesforholdets begyndelse kontraktligt til at hemmeligholde data. Den pligt gælder også efter ansættelsesforholdets ophør.

5. Hvordan sikrer vi fortroligheden af dine personoplysninger?

Fortrolig og sikker behandling af dine personoplysninger er vigtig for os. Derfor træffer vi tekniske og organisatoriske foranstaltninger med henblik på at beskytte dine personoplysninger, navnlig mod risici i forbindelse med overførelse af data og mod, at tredjeparter får kendskab til oplysninger. Foranstaltningerne opdateres og ajourføres regelmæssigt.

6. Hvor længe opbevarer vi dine personoplysninger?

Vi sletter eller anonymiserer dine personlige data, så snart de ikke længere er nødvendige til de formål, som vi behandler dem til i henhold til ovenstående afsnit. Generelt opbevarer vi dine personlige data, så længe du har en brugerprofil i tjenesten Lidl Plus. Hvis du er inaktiv i 24 måneder, vil vi informere dig om den forestående sletning. I det tilfælde kan du undgå sletningen ved at åbne eller logge ind i app’en igen.

 

Vi gemmer dit mobiltelefonnummer i en varighed på 6 måneder fra sletning i af din brugerprofil med det formål at forhindre misbrug med genregistrering De øvrige data slettes efter 72 timer fra sletning af Lidl Plus-brugerprofilen i app’en. Inden for disse 72 timer har du muligheden for at genoprette din brugerkonto ved at logge ind igen. Sletningsprocessen annulleres derved. Hvis dine data kræves i længere tid på grund af lovpligtige opbevaringsperioder eller for at sikre eller håndhæve juridiske krav og/eller for at beskytte virksomheden mod juridiske krav, opbevarer vi også dine data efter sletning af Lidl Plus-profilen. Dette sker i henhold til databeskyttelsesreglerne og sker kun i situationer, hvor det kræves ved lov eller kræves for at opfylde de nævnte formål med behandlingen af oplysningerne.

 

Alle personlige oplysninger, som du ved henvendelser (forslag, ros eller kritik) sender til Kundeservice hos os pr. e-mail eller pr. telefon, slettes eller anonymiseres som udgangspunkt af os senest 90 dage efter den endelige besvarelse. Erfaringen har vist, at der efter 90 dage som regel ikke længere forekommer yderligere spørgsmål til vores svar. Hvis du gør dine rettigheder som registreret gældende (se nedenfor), vil dine persondata blive lagret i op til 3 år efter den endelige besvarelse som dokumentation for, at vi har givet dig de nødvendige oplysninger, og at de lovmæssige krav overholdes.

 

7. Hvilke rettigheder har du med hensyn til behandling af dine oplysninger?

 

 

Ifølge GDPR art. 15 har du på anmodning mulighed for at få indsigt i, hvilke oplysninger vi har registreret om dig, hvilke modtagere eller hvilke kategorier af modtagere oplysningerne videregives til, formålet med registreringen, mv. Disse oplysninger får du naturligvis uden beregning.

 

Dertil har du ret til ud fra de gældende regler at få berigtiget urigtige oplysninger og at få oplysninger blokeret eller slettet, hvis vi ikke er forpligtet til at beholde oplysningerne.

 

Derudover har du ret til at klage til en datatilsynsmyndighed.

 

I det tilfælde, hvor databehandlingen beror på art. 6, stk. 1, litra e i GDPR eller sker med formålet direkte markedsføring, er du berettiget til at gøre indsigelse mod behandlingen.

 

Såfremt du har givet et samtykke, kan du til enhver tid og med virkning fra fremtiden kalde samtykket tilbage i app’en via kontaktformularen under ”Mere”  ”Hjælp””Kontakt os” eller under ”Mere”  ”Indstillinger””Notifikationer”, hvor du selv kan fjerne afgivet samtykke til at modtage elektronisk kommunikation. Du kan også vælge at sende en mail til kundeservice.

 

Vær venligst opmærksom på, at du ikke i samme grad vil være i stand til at gøre brug af fordelene ved Lidl Plus, hvis du kalder dit samtykke tilbage.

 

Hvis du ønsker at trække dit samtykke tilbage til analyse af din ​​brug af ​​denne app / Min Lidl-brugerkonto, kan du vælge den ønskede indstilling i app’en under "Mere"  "Betingelser"  "Datadeling i Lidl Plus". Hvis du tilbagekalder dit samtykke til analyse af din brug af denne app / Min Lidl-kundekonto, kan du kun bruge tjenesten i en grundlæggende version. I tilfælde af tilbagekaldelse af samtykket vil du stadig være i stand til at se information om vores produkter, men du vil ikke være i stand til at deltage i rabat-ordninger og specielle kampagner eller indløse kuponer.

 

8. Ingen forpligtelse til at levere data

 

Det er frivilligt om du vil give os disse oplysninger. Du er ikke forpligtet hertil. Uden disse data er vi dog ikke i stand til at stille Lidl Plus-tjenesten til rådighed for dig baseret på oplysninger om dig.

 

9. Kan vi ændre denne databekyttelseserklæring?

En ændring af denne erklæring vedrørende behandling og beskyttelse af personoplysninger kan blive nødvendig som følge af ændringer i lovgivningen eller omstændigheder vedrørende Lidl Plus’ databehandling. Hvis der sker ændringer med hensyn til formålet med indsamling, behandling eller anvendelse af dine personoplysninger, den dataansvarlige enhed eller kategorierne af modtagere, vil vi informere dig om det og om nødvendigt bede om dit samtykke.

 

10. Udformning og brug af Min Lidl-konto.

En Min Lidl-konto er Lidl-koncernens (herefter ”Lidl”) tjeneste (herefter ”tjenesten” eller ”Min Lidl”), der drives af Lidl Stiftung & Co. KG, Stiftsbergstrasse 1, 74167 Neckarsulm, ("Lidl Stiftung", ”Vi”, ”Os”). Lidl Stiftung behandler data med henblik på at drive tjenesten og er dataansvarlig hvad angår indsamling, sammenkøring og analysering af de nødvendige oplysninger til brug for Lidl Plus samt videregivelse af data til andre selskaber inden for Lidl-koncernen.

 

Denne politik gælder for de behandlingsaktiviteter, som Lidl Stiftung foretager som dataansvarlig. Databeskyttelsesrådgiveren kan kontaktes via ovenstående postadresse.

 

Den password-sikrede Min Lidl-konto er et single sign on-system (SSO), som giver dig mulighed for med det samme brugernavn og password at oprette dig og/eller logge ind på flere forskellige online-platforme hos Lidl-koncernen, f.eks. online shops, click & collect services, apps etc (herefter ”måltjeneste”) ved hjælp af et unikt brugernavn og password uden hver gang at bruge seperate brugeroplysninger. I Min Lidl-kontoen opbevares de i afsnit 1 nævnte kundeoplysninger, ligesom de kundeoplysninger, som du anfører ved registrering eller tilmelding til andre online-tjenester fra Lidl.

 

Når du registrer dig hos en måltjeneste uden at du tidligere har registreret dig hos Lidl, oprettes der automatisk en Min Lidl-konto. I tilfælde af at du tidligere har oprettet en Min Lidl-konto, kan du hos måltjenesten nøjes med at logge ind med dine eksisterende brugeroplysninger.
Hvis Lidl i fremtiden tilbyder nye online services, vil du også være i stand til at tilgå disse ved hjælp af din Min Lidl-konto.

10.1 Hvilke personoplysninger indsamler vi?

Tilmelding til Min Lidl-Konto

Når du registrer dig hos en måltjeneste uden tidligere at have registreret dig hos en online-tjeneste hos Lidl, og du derfor opretter en ny Min Lidl-konto, beder vi med henblik på oprettelse om følgende kundestamdata: Fornavn, efternavn, fødselsdato, e-mailadresse, mobiltelefonnummer og foretrukne Lidl-butik. Du kan frivilligt vælge at anføre køn, adresse (gade, husnummer, postnummer, by og land). Derudover kan du frivilligt vælge at benytte din mobile endheds geolokations-funktion til at bestemme din foretrukne butik. Når du hos måltjenesten logger ind med en eksisterende Min Lidl-konto, spørger vi kun om de af ovenfor omtalte kundestamdata, som du endnu ikke har anført hos andre online-tjenester fra Lidl.

 

Vi modtager også data som: Din IP-adresse, dine bevægelser med musen, levetiden for din Min Lidl-bruger, online kendetegn som enheds-ID, browser-oplysninger (dvs. browsernavn og -version), navn og version på din enheds indstallerede styresystem samt den netværksbaserede geografiske placering af din enhed ved login.

Om mig

Såfremt du under ”Om mig” friviligt anfører informationer om private forhold og interesser, gemmer vi disse oplysninger i din oversigt i Min Lidl-kontoen.

Analyse af brugsdata / Cookies

Ved brugen af Min Lidl-kontoen anvendes der cookies. Vi anvender to typer af cookies: Teknisk nødvendige cookies, som er nødvendige, da Min Lidl-kontoens funktioner vil være begrænset uden disse cookies samt analyserende cookies, som kan fravælges. En oversigt over de anvendte cookies samt yderligere information om disse (fx opbevaringstid) kan findes under cookie-bestemmelser.

10.2 Til hvilke formål og på hvilke retsgrundlag behandler vi dine personoplysninger og personhenførbare oplysninger?

Formål: Oprettelse, log in og styring af konto

For at give dig størst mulig bekvemmelighed under din brugeroplevelse, opbevarer vi dine personlige data på Min Lidl-kontoen. Når denne kundekonto er oprettet, kræves der ingen yderligere personlige data for at bruge kontoen.

Herefter kan din Min Lidl-konto anvendes til brug af alle tilknyttede online-platforme fra Lidl-koncernen uden behov for separat registrering eller genindtastning af detaljerede brugerdata. Efter registrering har du også muligheden for at afmelde dig fra de enkelte tjenester. Derudover kan du når som helst se og ændre dine personlige data, der er gemt på din Min Lidl-konto.

For at oprette en Min Lidl-konto skal du anføre en adgangskode efter eget valg. Denne adgangskode bruges sammen med din e-mailadresse eller mobiltelefonnummer til at få adgang til din Min Lidl-kundekonto. Registreringsprocessen afsluttes først endeligt, når det af brugeren i denne sammenhæng anførte telefonnummer er valideret og registreringen er bekæftet fra operatørens side.

Retsgrundlaget for dette er artikel 6, stk. 1, litra b i GDPR, dvs. du giver os oplysningerne med henblik på opfyldelse af betingelserne i en kontrakt mellem dig og os.

Formålet at sikre din kundeprofil

I forbindelse med oprettelse eller log in bruger vi med hjemmel i artikel 6, stk. 1, litra f i GDPR Google reCaptcha; en tjeneste fra Google. Vores berettigede interesse består i at sikre dine data og vores systemer. I den forbindelse gennemføres en analyse af diverse informationer, som viser, om oplysningerne anføres af et menneske eller via et automatiseret program. Denne analyse indledes, så snart du åbner Min Lidl. Til brug for analysen vurderer Google reCaptscha forskellige informationer (fx IP-adresse, din opholdstid på siden eller de foretagne bevægelser med musen). De genererede informationer overdrages til en Google-server i USA og bliver behandlet her. Indsamlingen og analysen gør det ikke muligt for os eller Google at identificere dig. Derudover bliver informationerne ikke sammenkørt med andre informationer via Google. Yderligere informationer om Google reCaptcha kan findes her.

Derudover bruger vi din IP-adresse såvel som de ovenfor beskrevne online-identifikatorer og din netværksbaserede geografiske placering til at forhindre misbrug samt til at forhindre og opdage eventuelle sikkerhedsbrud og andre forbudte eller ulovlige aktiviteter. Hvis du eksempelvis benytter en ny eller ukendt enhed, kan vi informere dig om dette. Behandlngen af disse oplysninger sker grundet vores berettigede interesse i at overvåge og forbedre informationssikkerheden i vores tjeneste (artikel 6, stk. 1, litra f i GDPR).

10.3 Til hvem videregiver vi dine personoplysninger/personhenførbare oplysninger

Modtagere / kategorier af modtagere

Hvor det er nødvendigt for at gennemføre en købsaftale eller en anden tjeneste, der er bestilt via de tilbud, der er dækket af Min Lidl-kontoen videregives dine data til udbyderen af ​det respektive tilbud. Hvis du har registreret følgende data på din Min Lidl-konto, vil udbyderen modtage de nødvendige data til levering af den bestilte ydelse, dvs. afhængigt af det konkrete tilbud:

- Verifikation af login-data (e-mailadresse, password, eventuelt telefonnummer)
- Stamdata (navn, adresse, fødselsdato)

Derudover bruger vi serviceudbydere til behandling af dine data. De virksomheder som arbejder for os i den forbindelse er nøje udvalgt og kontraktuelt forpligtede. De er forpligtede til at følge vores instrukser og er inden samarbejdets start blevet kontrolleret, ligesom de også efterfølgende regelmæssigt kontrolleres. Disse virksomheder behandler aldrig dine data til egne formål. I den forbindelse videregiver vi data til virksomheder, som sørger for

-    opbevaringsplads/kapacitet
-    teknisk support, og som
-    yder markedsføringsteknisk vejledning,

ligesom de understøtter os i forbindelse med behandling af spørgsmål fra brugere vedrørende ”Om mig”. Udover det er videregivelse af dine data til tredjemand grundlæggende udelukket.

Hvis vi videregiver data til modtagere i et tredjeland (med hjemsted uden for Det Europæiske Økonomiske Samarbejdsområde, EØS), kan du finde oplysninger om dette i databeskyttelseserklæringerne hos de respektive databehandlere . Nogle tredjelande beskytter ifølge EU-kommissionen personoplysninger i en grad, som kan sammenlignes med det beskyttelsesniveau, som kræves inden for EØS. Du kan hente en liste over disse lande på: https://ec.europa.eu/info/law/law-topic/data-protection/international-dimension-data-protection/adequacy-decisions_en. Hvis der i forbindelse med et tredjeland ikke ifølge EU-kommissionen foreligger et passende databeskyttelsesniveau i tredjelandet, sørger vi for passende garantier herfor for at kunne yde en passende beskyttelse af dine data.  Dette er f.eks. muligt gennem bindende virksomhedsregler, EU’s standardkontraktklausuler om databeskyttelse, certifikater eller anerkendte adfærskodekser. Du kan henvende dig til vores databeskyttelsesrådgiver, hvis du ønsker yderligere oplysninger herom.

10.4 Hvordan sikrer vi, at dine personoplysninger/personhenførbare oplysninger behandles fortroligt?

For at sikre, at dine personoplysninger behandles fortroligt, er vores medarbejdere med adgang til personoplysninger instrueret i, at det ikke er tilladt at indsamle, behandle eller bruge personoplysninger uden tilladelse. Vores nøje udvalgte medarbejdere har modtaget undervisning i databeskyttelse, og er kontraktuelt forpligtet til at sikre datafortrolighed. Denne forpligtelse består også efter afslutningen af ansættelsesforholdet.

10.5 I hvor lang tid gemmer vi dine personoplysninger/personhenførbare oplysninger?

Hvis du kun har oprettet din Min Lidl-konto via én måltjeneste, bliver dine data slettet, så snart du sletter din brugerprofil hos denne måltjeneste. Bemærk dog venligst, at såfremt din Min Lidl-konto er tilknyttet mere end én online-tjeneste, bliver din Min Lidl-konto og alle de af os gemte personoplysninger og personhenførbare oplysninger først slettet, når alle de til din Min Lidl-konti tilknyttede online-tjenester er blevet slettet. De i måltjenesternes databeskyttelseserklæringer anførte opbevaringsfrister er gældende hos dem. Såfremt du ændrer eller fjerner informationer om private forhold og interesser i ”Om mig”, bliver de ændrede eller fjernede oplysninger straks slettet.

 

Det påhviler den repektive udbyder af det benyttede tilbud at sikre, at behandlingen og opbevaringen af brugerdata tjener det formål at kunne levere den aftalte ydelse, og at det sker  i overensstemmelse med de lovbestemte opbevaringsperioder (opbevaringsperioderne er beskrevet i databeskyttelseserklæringen hos den enkelte måltjeneste).

Oplysninger om databeskyttelse som kan downloades

 

Oplysninger om databeskyttelse i app’en "Lidl Plus" kan downloades som PDF herunder.