Gældende fra: August 2023

Version 1.7


Mange tak for din interesse i Lidl Plus.


Overordnet databeskyttelsesoverblik for Lidl Plus


Hvem er vi?

Vi er Lidl Stiftung & Co. KG, Stiftsbergstraße 1, 74167 Neckarsulm, Tyskland (i det følgende "Lidl Stiftung", "vi" eller "os") og operatøren af kundeserviceprogrammet Lidl Plus. Vi er ansvarlige for behandlingen samt for beskyttelsen af dine personoplysninger i Lidl Plus.


Hvad er Lidl Plus?

Lidl Plus henvender sig til forbrugere, der ønsker at modtage personlig information om vores tilbud, kampagner samt produkter og tjenester fra udvalgte partnere og andre virksomheder, der tilhører Lidl Group. Vi bestemmer din interesseprofil baseret på din købsadfærd, brug af vores applikation og andre digitale tjenester fra Lidl Group.


Hvilke personoplysninger indsamler vi fra dig?

Vi indsamler de personlige data, som du giver, når du tilmelder dig Lidl Plus. Desuden indsamler vi din købs- og brugsadfærd i forbindelse med Lidl Plus og andre digitale tjenester fra Lidl-gruppen, som du bruger.


Hvorfor indsamler vi disse personoplysninger, og til hvilke formål bruger vi dem?

Vi behandler primært dine personoplysninger for at opfylde den kontrakt, der er indgået med os i forbindelse med din afsluttede registrering, dvs. for at bestemme dine mulige interesser baseret på din købs- og brugsadfærd med hensyn til produkter og tjenester fra Lidl-koncernen og for at give dig personlige oplysninger og tilbud.

Hvis du har givet dit samtykke, sender vi dig oplysninger, der er skræddersyet til dig om aktuelle Lidl-kampagner og tilbud via e-mail, push eller SMS.

Derudover har vi også en legitim interesse i at gøre din oplevelse i forbindelse med Lidl Plus så nem og effektiv som muligt.


Hvem videregiver vi dine personoplysninger til?

I nogle tilfælde kan vi videregive dine personoplysninger til tjenesteudbydere, som er blevet skriftligt bestilt af os og regelmæssigt kontrolleres af os. Disse virksomheder forfølger aldrig deres egne formål med dine personlige data. Desuden kan dine personoplysninger blive videregivet til nationale virksomheder hos Lidl med henblik på at præsentere relevant indhold for dig eller for at afvikle en konkurrence arrangeret af den respektive nationale virksomhed, forudsat at du har givet samtykke.


Hvis vi overfører personoplysninger til modtagere i lande uden for Det Europæiske Økonomiske Samarbejdsområde (EØS), sikrer vi, at det tilstrækkelige niveau af databeskyttelse leveres af foranstaltninger såsom bindende virksomhedsregler, standardkontraktklausuler, certificeringsmekanisme eller anerkendte adfærdskodekser.


Hvor længe opbevarer vi dine personlige data?

Dine personoplysninger vil blive anonymiseret, så snart vi ikke længere har et formål med dem. Som regel gemmer vi dine personoplysninger i varigheden af din deltagelse i Lidl Plus. Hvis du har været inaktiv i 24 måneder, vil vi informere dig om den afventende sletning.


Hvilke rettigheder har du i forhold til behandlingen af dine personoplysninger?

Hvis du ønsker at få adgang til eller modtage en kopi af dine personlige data, der er gemt hos os, giver vi naturligvis disse gratis. Du har i henhold til de respektive juridiske betingelser ret til at få urigtige data rettet. Desuden kan du få slettet dine personoplysninger, begrænse behandlingen og videregivelsen af dine personoplysninger og gøre indsigelse mod behandlingen baseret på legitim interesse eller offentlig interesse. Du kan også tilbagekalde samtykke givet i forbindelse med Lidl Plus. Du har ret til at indgive en klage til den ansvarlige tilsynsmyndighed.


Vi beder dig venligst læse vores databeskyttelsespolitik nedenfor, hvor du kan finde mere information om, hvordan vi behandler dine data. Du kan kontakte vores databeskyttelsesansvarlige på ovennævnte postadresse eller på: databeskyttelse@lidlplus.dk.



Databeskyttelseserklæring Lidl Plus


Lidl Plus er et loyalitetsprogram (i det følgende benævnt "Service" eller "Lidl Plus") fra Lidl Group, der drives af Lidl Stiftung & Co. KG, Stiftsbergstraße 1, 74167 Neckarsulm, Tyskland (herefter benævnt " Lidl Stiftung”, “vi”, “os”). Lidl Stiftung behandler de data, der kræves til formålet med tjenesten, for så vidt som en ansvarlig enhed, da dataene indsamles, analyseres og videresendes til den lokale enhed Lidl Danmark K/S (i det følgende benævnt med Lidl Stiftung som "Lidl-virksomheder" eller "Lidl"). Nogle databehandlinger kræver involvering af Lidl-Group (herefter benævnt " gruppe af virksomheder")


I det omfang disse Lidl-organisationer modtager data gennem tjenesten på baggrund af dit frivillige samtykke og informerer dig om aktuelle tilbud og tilbud fra Lidl, fungerer de selv som ansvarlig enhed i forhold til databeskyttelseslovgivningen.


Denne databeskyttelsespolitik gælder for de behandlingsaktiviteter, der udføres af Lidl Stiftung som dataansvarlig.


Lidl Stiftungs databeskyttelsesansvarlige kan kontaktes på ovennævnte postadresse eller på: databeskyttelse@lidlplus.dk.


Tjenesten henvender sig til forbrugere (herefter "brugere" eller "dig"), som ønsker at modtage personlig information fra Lidl Stiftung om tilbud og kampagner fra Lidl Plus og tilbud, produkter og tjenester fra udvalgte partnere og Lidl-virksomheder, som svarer så tæt som muligt til dine interesser. Grundlaget for fastlæggelsen af de relevante interesser er købs- og brugsadfærden med hensyn til Lidl-virksomhedernes produkter og tjenester, som forklares mere detaljeret nedenfor.


Med Lidl Plus kan du nyde en række tjenester, der er specielt skræddersyet til dig. Det drejer sig blandt andet om tilbud skræddersyet til dine behov og ønsker, deltagelse i konkurrencespil og eksklusive rabat- og specialtilbud, når du handler i butikken og online i de udvalgte onlinebutikker i Lidl-Gruppen. Afhængigt af hvor og i hvilket omfang du bruger tjenesten, videregiver Lidl Stiftung dine oplysninger til visse Lidl-virksomheder for at kunne give dig den relevante service.

1. Hvilke personoplysninger indsamler vi, og hvilke kommunikationskanaler anvender vi til indsamlingen?


1.1 Registrering hos Lidl Plus

Som en del af registreringsprocessen anmoder vi om følgende kundedata: fornavn, efternavn, fødselsdag, e-mailadresse, mobiltelefonnummer og foretrukne Lidl-butik. Derudover kan du vælge at angive køn, adresse (gade, husnummer, postnummer, by og land). For at vælge den foretrukne butik kan geo-lokaliseringsfunktionen på din mobile enhed bruges.


1.2 Oplysninger fra Min Lidl-konto

Hvis du i din Min Lidl-konto frivilligt indsætter bestemte oplysninger om dine private forhold, så vel som dit barns fødselsdag, og interesser, gemmer vi også disse oplysninger til brug i Lidl Plus.


1.3 Besøg i butikker

Når du identificerer dig ved kassen, registrerer vi den butik, du har besøgt, de produkter der er købt, ud fra varetype, mængde og pris, de anvendte kuponer, kvitteringens samlede indhold samt tidspunktet for gennemførelse af betalingen og det anvendte betalingsmiddel. Med tilknytningen af dit køb til din kundekonto forfølger vi det formål, der er nævnt i afsnit 2 f.eks. at være i stand til at give dig tilbud særligt tilpasset dine præferencer og interesser samt orientere dig om kampagner.


Du kan identificere dig aktivt ved kassen enten med det digitale kundekort eller ved hjælp af det mobiltelefonnummer, du angav ved registreringen.


1.4 Reservation af produkter

Hvis du reserverer visse produkter via Lidl Plus-appen for at købe dem på et senere tidspunkt i butikken og bruge Lidl Plus-appen (en sådan brug forstås som det første login med din Lidl Plus-konto i appen, som kan finde sted automatisk efter vellykket registrering), indsamler vi disse oplysninger til de formål, der er angivet i afsnit 2, især for at kunne tilbyde dig tilbud, der er specielt skræddersyet til dine præferencer og interesser samt deltagelse i kampagner. Dette gøres ved at tildele dit køb af de reserverede produkter til din reservation.

1.5 Kundeservice

Når du kontakter kundeservice, bruger vi de data, du giver i denne forbindelse.


1.6 Brug af app

Når du bruger appen, registrerer vi information om, hvilken butik du handler i. Hertil samler vi information om al indhold, som du har set i appen, aktiverede kuponer, dine notifikationsindstillinger, deltagelse i konkurrencer, sete produkter og den butik, du har valgt som din foretrukne butik. Vi indsamler ligeledes oplysninger om din interaktion med appen f.eks. besøgte sider, skærmbilleder set i forbindelse med hver session samt antal klik og scrolls. Derudover registrerer vi informationer om dit kunde-id, den benyttede version af systemet på din enhed og oplysninger om din enhed, det valgte sprog og valgte land samt den app-version, du har benyttet.


Dine login-oplysninger opbevares og anvendes med henblik på gennemførelse af login. Dine login-oplysninger gemmes krypteret i appen, indtil du aktivt logger af din konto, så du ikke skal logge på igen, hver gang du åbner appen.


Digitale kvitteringer kan gemmes på enheden eller videresendes direkte via Messenger, hvis du tillader, at appen får adgang til dine fotos/medier. Kameraet på din mobilenhed kan bruges til at scanne QR-kuponer, hvis du giver tilladelse til dette.


Vi gennemfører brugerundersøgelser i appen for at indhente oplysninger om din købsadfærd, din brug af appen og dine personlige interesser i relation til andre Lidl virksomheder. Deltagelsen i spørgeskemaundersøgelsen er frivillig.


1.7 Partnerfordele

Med Lidl Plus-appen får du også muligheden for at benytte særlige tilbud fra udvalgte partnere. Ved nogle af disse tilbud skal du identificere dig selv som Lidl Plus-kunde ved hjælp af dit digitale kundekort. I disse situationer informerer den respektive samarbejdspartner os om brugen af det respektive tilbud herunder de tilknyttede oplysninger (f.eks. tidspunkt, mængde og sted), så vi kan skræddersy vores tilbud i henhold til dine interesser endnu mere målrettet. I tilfælde af at et særligt tilbud skal benyttes inde i Lidl Plus i henhold til en aftale med en af vores samarbejdspartnere, vil samarbejdspartneren sende os dine kontaktoplysninger (e-mailadresse og telefonnummer), så vi kan tilknytte tilbuddet til din konto på rette vis.


1.8 Online shop/andre digitale servicer

Hvis du har tilmeldt dig Lidls onlinebutik eller andre apps, websteder eller digitale tjenester, der drives af en virksomhed, der tilhører koncernen, såsom click and collect-tjenester, blomsterbutik, rejsebooking, onlinekvitteringer, fototjenester, Mr. Cuisine-appen, Lidl Home-appen, Lidl Liddle Club, informerer de os om din brug af de digitale tjenester Mr. Cuisine app, Lidl Home app, Lidl Liddle Club, de informerer os om din brug af de digitale tjenester, herunder typen, mængden og prisen på de produkter, du har købt og / eller booket online, de kuponer, du har indløst, kuponbeløbet og tidspunktet for betalingsprocessen og den anvendte betalingsmiddeltype, den leveringsmetode, du valgte, og din kundeadfærd på sådanne platforme.



1.9 Nyhedsbreve fra andre tjenesteudbydere

Derudover, hvis du har givet dit samtykke til at modtage nyhedsbrevet fra onlinebutikken eller andre tjenester beskrevet i det foregående afsnit, og som drives af gruppen af virksomheder, Lidl Companies, kan vi modtage information fra nævnte virksomheder om din brugeradfærd i forhold til det pågældende nyhedsbrev, herunder sådanne oplysninger som tidspunktet for åbningen af nyhedsbrevet, de links eller områder, du har klikket på, varighed og hyppighed af brug.


1.10 Analyse af brugeradfærd / cookies

Ved brug af appen opretter vi brugersegmenteringsprofiler med henblik på statistisk analyse og tildeler disse, hvis det er muligt, til din person eller din e-mailadresse eller kundenummer. Medmindre disse data er teknisk nødvendige for at sikre appens funktionalitet, indsamler vi også og bruger kun disse data, hvis du har givet samtykke til vores sporingsteknologier (se også afsnit 2 i denne databeskyttelsespolitik). Dette omfatter følgende behandlingsaktiviterer:


Følgende formål forfølges med analysen:


• Optimering af vores service og deres funktioner,

• Forbedring af vores tilbud og markedsføring af produkter fra Lidl-virksomhederne via (reklame)kampagner,

• Visning af interessebaserede annoncer (f.eks. via push-beskeder og reklamebannere på tredjepartstjenester).


For at kunne vise interessebaseret information til dig, er det nødvendigt at kunne tildele førnævnte analyse til dig som person. Til dette formål etablerer vi forbindelse til dit kundenummer fra det tidspunkt, hvor registreringen er gennemført. Dit samtykke til levering af personlige oplysninger dækker også dette behandlingstrin.

Appen bruger også A/B-test, Analytics, Cloud Messaging, Crashlytics, Dynamic Links, In-App Messaging, Performance, Predictions og Remote Config. Disse er analysetjenester leveres af Google. Vi har indgået en behandlingsaftale med Google (se også afsnit 2 og 3.1 i denne databeskyttelsespolitik).


Til analysen af ovenfornævnte og visning af personlig reklame, bruger vi følgende reklame-id'er: (i) IDFA (Identifier for Advertising = reklame-identifikation for iOS-enheder) eller (ii) Android-annoncerings-id'et eller (iii) Huawei ID, IP-/ MAC-adresse, HTTP-headeren samt et fingeraftryk af din slutenhed (yderligere: adgangstidspunkt, land, sprog, lokale indstillinger, operativsystem og version samt appversion). Derudover inkluderer vi brugerenheds- og webaktivitetsoplysninger samt app- og hændelsestokens i denne analyse. Behandlingen af disse data foregår udelukkende på et pseudonymiseret grundlag. Du kan til enhver tid deaktivere eller indstille IDFA, Android-annoncerings-id'et og Huawei-id'et gennem dit operativsystem. I tilfælde af at IDFA ikke er tilgængelig, vi bruger SkAdNetwork, Apples attribution API, til at tilskrive installationer af vores app til en reklamekampagne. Retsgrundlaget er dit samtykke (se også afsnit 2 i databeskyttelsespolitikken).


1.11 Google Ads Customer Matching

Vi bruger tjenesten "Google Ads Customer Matching" fra Google Ireland Limited, Gordon House, Barrow Street, Dublin 4, Irland (herefter "Google") i Lidl Plus-appen. I denne proces sendes lister med brugerdata til Googles servere ved hjælp af de sporingsteknologier, vi bruger. Google sammenligner derefter, om de overførte brugerdata matcher data fra Google-kunder og opretter derefter målgrupper, der kan bruges til visning af annoncer. Annoncerne kan vises inden for Google-netværket (YouTube, GMail eller i søgemaskinen) samt på tværs af enheder (såkaldt remarketing eller retargeting).

Vi har indgået en behandlingsaftale med Google om brug af Google Ads Customer Matching i henhold til art. 28 stk. 3 GDPR*. Gennem denne kontrakt garanterer Google at behandle personoplysningerne som anvist på vegne og for at sikre beskyttelsen af den registreredes rettigheder.


Personoplysningerne slettes, når oplysningerne ikke længere er nødvendige til de formål, hvortil de behandles.


Information om, hvordan persondata bruges af Google, som overføres til Google via integrationen af tjenesterne, og om dine indstillingsmuligheder for personlig annoncering og dataindsamling, kan findes her og her. Generel information om Googles databehandling kan findes i Googles privatlivspolitik.


1.12 Meta/Facebook

Vi bruger "Facebook Custom Audience"-tjenesten fra Meta Platforms Ireland Ltd, 4 Grand Canal Square, Grand Canal Harbour, Dublin 2, Irland (herefter "Facebook") i Lidl Plus-appen. Facebook Custom Audience gør os i stand til at danne målgrupper og designe og afspille personlige annoncer på Facebook efter behov.

Til dette formål uploades lister med brugerdata til Facebook - via vores sporingsteknologier. Facebook sammenligner derefter, om de indsendte brugerdata matcher data fra Facebook-brugere og opretter derefter målgrupper, der kan bruges til at målrette annoncer på Facebook. Med Custom Audience sikrer vi, at annoncer kun vises på Facebook til personer, der tidligere har besøgt vores app eller er interesseret i vores produkter. Facebook bruger også dataene til egne reklameformål og til tredjeparts reklameformål.

Personer forbliver i en tilpasset målgruppe i maksimalt 180 dage. Efter 180 dage fjernes personer, der tilhører webstedets Custom Audience, hvis de ikke besøger webstedet igen.


Vi er fælles ansvarlige med Facebook vedrørende brugen af Facebook Custom Audience i henhold til art. 26 GDPR. Vi har indgået en fælles ansvarsaftale for at fastlægge det respektive ansvar for at opfylde forpligtelserne i henhold til GDPR. I henhold til denne aftale er vi ansvarlige for at informere registrerede, mens Facebook er ansvarlig for at opfylde anmodninger vedrørende registreredes rettigheder i henhold til art. 15 til 21 i GDPR. Inden for rammerne af det fælles ansvar kan du dog som udgangspunkt gøre dine registrerede rettigheder gældende over for hver af de fælles dataansvarlige.

Facebook baserer behandlingen af data på samtykke fra Facebook-brugere i henhold til art. 6 stk. 1, litra a i GDPR og Facebooks legitime interesser i henhold til art. 6, stk. 1 litra f i GDPR for at sikre nøjagtige og pålidelige rapporter eller nøjagtige præstationsstatistikker for Facebooks annoncører. Du kan finde mere information om dette i Facebooks privatlivsoplysninger eller her. Du kan kontakte Facebooks databeskyttelsesansvarlige her.


Du kan gøre indsigelse mod brugen af Custom Audiences-tjenesten globalt på Facebook-webstedet. Når du har logget ind på din Facebook-konto, vil du blive ført til indstillingerne for Facebook-annoncer.


1.13 Tilbagetrækning af dit samtykke

Hvis du ønsker at trække dit sporingssamtykke tilbage under din brug af Lidl Plus, kan du til enhver tid gøre det med virkning for fremtiden og administrere sporingen efter endt registrering via fravalget i appen under "Mere"  "betingelser"  "Datadeling i Lidl Plus"  ”Deling af data”.


1.14 Landkort services

I denne app har du mulighed for at bruge den landkortservice der understøttes af styresystemet på din mobile enhed. Således kan interaktive kort vises direkte i appen, og du har mulighed for at bruge kortfunktionen til komfortabelt at finde f.eks. Lidl-butikker i dit område.


For at bruge funktionerne i landkort servicen er det nødvendigt at behandle din IP-adresse. Dette behandles sædvanligvis på en server fra det respektive styresystem. Vi har ingen indflydelse på den konkrete databehandling, som udføres af styresystemudbyderen af styresystemet. Yderligere information om formålet og omfanget af databehandlingen findes i udbyderens privatlivspolitik. Der finder du også yderligere oplysninger om dine rettigheder og indstillinger for beskyttelse af dit privatliv. Adresser og databeskyttelseserklæringer for udbyderne:


- Google Maps: Google Ireland Limited, Gordon House, Barrow Street, Dublin 4, Irland, https://policies.google.com/privacy?dl=dk .Yderligere brugerbetingelser for Google Maps / Google Earth kan findes på dette link.


- Apple Inc., One Apple Park Way, Cupertino, California. Apple Korts betingelser for brug kan findes her https://www.apple.com/legal/internet-services/maps/terms-dk.html Apple’s databeskyttelseserklæring kan findes her https://www.apple.com/legal/privacy/dk


- Huawei Map kit: Aspiegel SE, 1F, Simmonscourt House, Ballsbridge, Dublin D04 W9H6, Irland. https://developer.huawei.com/consumer/en/hms/huawei-MapKit/. Huaweis databeskyttelseserklæring kan findes her: https://www.huawei.com/en/privacy-policy


1.15 Links til andre websteder og apps

Vores app indeholder links til andre websteder og apps, der drives af Lidl Danmark, af vores udvalgte samarbejdspartnere beskrevet ovenfor eller andre tredjeparter. Hvis du klikker på et af bannerne i appen fra de præsenterede produkter, omdirigeres du til webstedet/appen eller til din respektive appbutik. Links kan også indeholde specielle sporingsteknologier, der gør det muligt for operatørerne af de nævnte websteder/apps at forstå og måle, hvor brugeren har fået kendskab om dem. Vi anbefaler, at du tjekker de relevante retningslinjer for databeskyttelse for hvert websted/app, som du omdirigeres til for at forstå hvilke oplysninger om dig der behandles af operatøren. Hvis vi videresender dig til et af disse websteder/apps, behandler vi dine personoplysninger for at imødekomme din (tekniske) anmodning om at besøge den respektive app eller det respektive websted (art. 6, stk. 1, litra b i GDPR), såvel som operatørens legitime interesse til markedsføring (art. 6, stk. 1, litra f i GDPR).


1.16 Nyhedsbrev / Push-meddelelser / SMS

Vi indsamler data om din brugeradfærd i forbindelse med nyhedsbreve og andre informationer, som vi evt. sender til dig som push-meddelelser eller SMS, gemmer disse data og knytter dem, så vidt muligt, sammen med dine personoplysninger, din e-mailadresse eller dit kundenummer. I den forbindelse registrerer vi åbningstidspunktet, de af dig aktiverede links, hvilke områder, du klikker på, valgte produkter samt hvornår, hvor længe og hvor ofte du bruger de tilsendte oplysninger.


Vi indsamler og bruger kun disse data, hvis du har accepteret dette (se under afsnit 2 i denne info om databeskyttelse).


1.17 Særlige kategorier af personoplysninger

Særlige kategorier af personlige data i i henhold til Artikel 9, stk. 1 i GDPR (f.eks. oplysninger om dit helbred eller din religion) er ikke inkluderet i analysen af de ovenfor anførte personlige data.

2. Til hvilke formål og på hvilket retsgrundlag behandler vi dine personoplysninger?

Vi indsamler de under afsnit 1 nævnte data for at kunne stille Lidl Plus-tjenesten til rådighed for dig.


2.1 Formålet: Kommunikation, identifikation og beskyttelse af din brugerprofil

De kundestamdata der indsamles i forbindelse med oprettelsen af din brugerprofil i Lidl Plus anvendes, når vi kommunikerer med dig og til at sikre en entydig sammenkobling af din indkøbs- og brugeradfærd og din brugerprofil. Hvis du, som en del af brugen af vores app eller i indstillingerne på din mobile enhed, har givet samtykke til den såkaldte geolokation via ”Ved brug af appen”, bruger vi denne funktion til at tilbyde dig individualiserede tjenester baseret på din geografiske placering. Især som en del af funktionen ”Find din butik”, ”Skift butik” og ”lokation af partnerfordele” behandler vi (GPS- og netværksbaseret) din geografiske placering for at kunne vise de nærmeste butikker. Der opbevares ikke geolokationsdata hos os permanent.


I forbindelse med din registrering spørger vi bl.a. om din fødselsdato, (jf. afsnit 1 ovenfor). For det første skal du være fyldt 18 år for at kunne være medlem (jf. afsnit 2 i brugerbetingelserne). For det andet gælder der af hensyn til beskyttelsen af mindreårige, regler for markedsføring af visse produkter. Eksempelvis må reklamer for alkoholholdige drikkevarer ikke henvende sig til børn og unge. Vi bruger din e-mailadresse til at beskytte dig mod en uautoriseret adgang fra tredjemand, idet vi sender dig en advarsel via e-mail, f.eks. ved login-forsøg via ukendte enheder dvs. en enhed hvorigennem der endnu ikke har været logget på Lidl Plus app’en. I tillæg hertil benytter vi din købshistorik fra onlineshoppen til at forhindre svindel.


Denne behandling sker på baggrund af lovregler, som gør det muligt for os at behandle persondata, for så vidt det er nødvendigt for at bruge en tjeneste eller at opfylde betingelserne i en kontrakt (art. 6, stk. 1, litra b i GDPR), og vi har en legitim interesse i at gøre brugen af app’en så let og effektiv som mulig (art. 6, stk. 1, litra f i GDPR).


I tilfælde af produkttilbagekaldelser kontrollerer vi, om du har købt det berørte produkt for at kunne informere dig om tilbagekaldelsen. Til dette formål bruger vi oplysningerne om de produkter, du har købt (sammenlign ovenfor "Butiksbesøg").


Behandlingen udføres for at beskytte dit helbred (art. 6, stk. 1, litra d) GDPR), og fordi vi har en legitim interesse i at informere dig om eventuelle produkttilbagekaldelser (art. 6, stk. 1, litra f) GDPR).


2.2 Formål: Optimering af annoncetiltal, butiksnetværk og butiksdesign

Når dine adresseoplysninger også er tilgængelige for os, bruger vi disse til at optimere reklametiltag (især folderdistribution, plakatannoncering) og til at optimere butiksnetværk og design. Det er frivilligt at opgive adressen. Disse data behandles på grundlag af vores legitime interesse i optimering af distributionskanaler (artikel 6, stk. 1, litra f i GDPR).


2.3 Formål: Identificering af dine produktinteresser

For at give dig fordelene ved Lidl Plus-medlemskabet og præsentere dig og andre kunder for de bedst mulige individuelle tilbud og gennemføre målrettede kundeundersøgelser, vil vi gerne lære dig bedre at kende. Til dette bestemmer vi først, på baggrund af alle de personoplysninger, der er anført i afsnit 1, især dine transaktionsdata fra Lidl Plus samt oplysninger, som vi modtager fra Lidl onlinebutikken eller andre apps, websteder eller digitale tjenester beskrevet ovenfor, hvilke produkter, tilbud og tjenester, der kunne være interessante og relevante for dig. Vi bruger matematisk-statistiske metoder til at bestemme denne sammenhæng. Til dette formål sammenlignes dine personlige data med andre kunders data. På baggrund af denne sammenligning kan vi så udlede, hvilke andre produkter og kampagner, som andre kunder med sammenlignelige interesser har været interesseret i, også kunne have interesse for dig og andre kunder.


Ved hjælp af disse oplysninger kan vi gøre dig opmærksom på fx rabattilbud på dine yndlingsprodukter i Lidl Plus-appen og på hjemmesiden for den respektive netbutik eller den enkelte digitale tjeneste, for eksempel tilbyde dig særlige fordelagtige priser, rabatkuponer og andre fordele til dig, og informere dig om attraktive tilbud som en del af sortimentstilbud.


Til dette formål vil du modtage (om muligt personligt tilpasset) information om produkter, kampagner, konkurrencer, nye tjenester og nyheder fra streaming- , filial-, onlinebutik-, blomster-, foto- og rejsetilbud [ https://www.lidl.dk/c/lidl-plus/s10013731] og til undersøgelser.


Ved at måle dit app-brug (se ovenfor), får vi også generel indsigt i optimeringen af vores Lidl Plus-app og succesen af vores annoncekampagner. Derudover forsyner vi vores annoncepartnere med statistisk behandlede, anonyme data (baseret på din app-brug samt dine købte produkter) om succesen af deres annoncekampagner til faktureringsformål og for at optimere deres marketingkampagner. Vores annonceringspartnere kan ikke spore disse oplysninger tilbage til dig personligt.


Derudover vil personaliserede brugerprofiler under tildeling af din person og/eller e-mailadresse blive brugt til bedre at skræddersy en eventuel annonceringstilgang, især i form af nyhedsbreve, til dine personlige interesser og til at forbedre webtilbuddene. Denne brugsprofil indeholder så også information om din brug af Lidl Plus.


Disse behandlinger udføres på grundlag af lovbestemmelser, der giver os mulighed for at behandle personoplysninger i det omfang, det er nødvendigt for brugen af en tjeneste eller udførelsen af en kontrakt (Art. 6, stk. 1 b) GDPR).


Forudsat at du har givet det relevante samtykke, kan oplysninger, som vi har læst fra din terminalenhed, også inkluderes i denne profil. I disse tilfælde behandler vi dine personoplysninger på grundlag af art. 6 Par. 1 a) GDPR. Det gælder databehandlingen beskrevet ovenfor under "Onlineshop", "Analyse af brugeradfærd" og "Nyhedsbrev/ Push Notifikationer/ SMS", samt overførsel af data til vores annoncepartnere til afspilning af (annonce-)indhold på tredjepartstjenester.

Udover at øge profilens informative værdi, bruger vi også disse resultater til at optimere Lidl Plus-appen og vores andre onlinetjenester, forudsat at dette er dækket af dit samtykke. Retsgrundlaget herfor er også art. 6 Par. 1 a) GDPR.


2.4 Formål: optimering af butikker og online tilbud/fordele

Hvis du deltager i vores frivillige undersøgelser, bruger vi disse oplysninger til at optimere vores butik og online tilbud. Vi behandler disse data, fordi vi har en overordnet legitim interesse i at tilpasse vores tilbud så tæt som muligt til dine interesser (art. 6 stk. 1 f) GDPR).


2.5 Formål: Modtagelse af kommunikation vedrørende markedsføring

Hvis du har givet os dit udtrykkelige markedsføringssamtykke, sender vi dig også oplysninger om programmets fordele, f.eks. detaljer om programmet, oplysninger om nye programpartnere og partnerfordele, særlige kundekampagner og (hvis muligt, personlig) information om produkter , kampagner, konkurrencer, nye tjenester og nyheder fra streaming-, butiks-, netbutik-, blomster-, foto- og rejsetilbud på e-mail, SMS eller push-besked. Alt kommunikation varetages af Lidl.


Denne direkte kommunikation finder sted, fordi du har givet os det tilsvarende samtykke (Art. 6 Par. 1 a) GDPR).


2.6 Formål: Tids- og lokalitetsbaseret markedsføring

Vi behandler og bruger dine personlige data i relation til lokation og tid for dit indkøb for at være i stand til at give dig tids- og lokalitetsbaseret markedsføring f.eks. som push-meddelelse til din mobil eller via SMS. Hvis din foretrukne indkøbsdag for eksempel er en lørdag, kan vi informere dig om de eksisterende tilbud for denne ugedag. Derudover kan vi præsentere et regionalt specifikt tilbud, hvis vi bliver informeret om i hvilken region du foretrækker at handle.


Push-meddelelser er meddelelser, der sendes fra appen og vises på din enhed. Appen bruger push-meddelelser, hvis du har accepteret at modtage push-meddelelser i forbindelse med installation af appen eller når som helst under brug af appen i indstillingerne på din enhed. Du kan til enhver tid deaktivere modtagelse af push-meddelelser.

I det omfang vi analyserer tid og sted for dine indkøb, sker dette, fordi det er nødvendigt til brug af tjenesten eller at opfylde betingelserne i en kontrakt (art. 6, stk. 1, litra b i GDPR), og vi har en legitim interesse i at tilpasse vores tilbud i relation til sted og tid så effektivt som mulig (art. 6, stk. 1, litra f i GDPR).


2.7 Formål med behandling af kundeanmodninger

Personlige data, som du leverer til os, når du kontakter kundeservice f.eks. via vores kontaktformular, vil naturligvis blive behandlet fortroligt. Vi bruger dine data udelukkende med det formål at behandle din forespørgsel herunder for at besvare databeskyttelsesretlige henvendelser.


For at kunne behandle dine henvendelser til vores kundeservice bedst muligt stiller vi også ovenstående data til rådighed for Lidl Danmark. Det betyder, at det ikke er nødvendigt at registrere og gemme disse data igen for at kunne behandle dine henvendelser. Lidl Danmark bruger udelukkende dine data med det formål at verificere dig som kunde eller bruger og behandle din forespørgsel.


Retsgrundlaget for at behandle dine data er GDPR artikel 6, stk 1, litra b, da dette er nødvendigt for at behandle din anmodning, samt GDPR artikel 6, stk. 1, litra f.


Vores og din fælles (legitime) interesse i denne databehandling består i ønsket om at besvare dine forespørgsler, løse eventuelle problemer, der måtte opstå og derved opretholde og fremme din tilfredshed som kunde eller bruger af vores tjeneste. Retsgrundlaget for behandlingen af dine databeskyttelsesretlige henvendelser er artikel 6 stk. 1, litra c i GDPR, da det er nødvendigt for at vi kan overholde vores retlige forpligtelser.


2.8 Formål: Drift af appen

Vi behandler de indsamlede data ved brug af appen, så vores app kan fungere korrekt. Vi bruger særligt disse oplysninger, så appen kan gemme dine foretrukne indstillinger, såsom land og sprog, så vi hurtigt kan løse tekniske problemer, og så du kan få adgang til bestemte funktioner. Disse data bruges ikke til profilering.


Retsgrundlaget for brugen af de teknologier, der kræves til dette formål, er art. 6, stk. 1, litra b i GDPR, dvs. vi behandler dine data med henblik på levering af vores tjenester i forbindelse med afviklingen af kontraktforholdet.


Anvendelsen af landkortservices er baseret på et kontraktuelt forhold med dig, GDPR artikel 6, stk. 1, litra b samt vores berettigede og legitime interesse i at stille vores services og tilbud til rådighed på en attraktiv måde samt at gøre det nemt at finde frem til de lokationer vi har angivet via appen. Vi har således en legitim interesse angående denne behandling i henhold til artikel 6, stk. 1, litra f i GDPR.


2.9 Formålet: Produkthistorien

Hvis du har reserveret produkter via Lidl Plus-appen, viser vi dig disse i en historik, så du kan danne dig et overblik over dine reservationer. Retsgrundlaget for den tilhørende databehandling er art. 6 (1) b) GDPR, dvs. vi behandler dine data for at implementere vores brugerforhold med dig.


2.10 Formål: forhindring af svindel

For at forhindre økonomisk skade på Lidl analyserer vi deres indkøbsadfærd ved hjælp af Lidl Plus-appen til forebyggelse af svindel. Vi vurderer især, om og hvor ofte varer returneres. Retsgrundlaget herfor er art. 6 stk. 1 f) GDPR. Vores legitime interesse følger af de beskrevne formål med behandlingen


3. Hvem deler vi dine personoplysninger med?

I tilfælde af berettigede anmodninger fra myndigheder videregiver vi de ønskede data. Vi stiller også dine personoplysninger til rådighed for tredjeparter i følgende sammenhænge:


3.1 Oplysning om serviceudbydere

Vi gør til dels brug af serviceudbydere til behandlingen af dine oplysninger. De virksomheder, der udfører sådanne opgaver for Lidl bliver nøje udvalgt, og der indgås skriftlige kontrakter med dem. De er forpligtede til at følge vores instrukser og bliver kontrolleret af os både før databehandlingen påbegyndes og derefter regelmæssigt. Disse virksomheder bruger aldrig dine personoplysninger til egne formål, når de udfører behandling på vores vegne.


I denne forbindelse overlader vi dine oplysninger til serviceudbydere, der

- stiller lagringskapacitet, databasesystemer m.v. til rådighed

- yder teknisk support

- Tilbyder konsulentydelser inden for markedsføring


I forbindelse med brugen af Meta-tjenester overføres data til Meta (se afsnit 1.2 i denne privatlivspolitik).

Oplysning om operatørerne af Lidl-services

Inden for Lidl-selskaberne (se afsnit 1 ovenfor) videresender vi følgende data til den relevante nationale virksomhed under de ovenfor beskrevne betingelser:


• De produktpræferencer, som vi har fundet frem til, der ifølge vores analyser er relevante for dig.

• Hvis du deltager i en konkurrence ("Kampagne"), der er arrangeret af Lidl-selskaberne, overfører vi de datafelter, der er angivet i kampagnens brugerbetingelser (f.eks. kundenummer (loyalitets-id), telefonnummer, e-mailadresse, fødselsdato osv.).

• Kun når kunder henvises til onlinebutikken for køb af et Flash Sales-produkt, sender vi din produktpris, varenummer og transaktions-id til Lidl-selskaberne for levering af tjenesten, især til køb i onlinebutikken, visning af den korrekte pris i onlinebutikken, visning af den korrekte beholdning i Lidl Plus-appen osv. Bortset fra dette videregiver vi ikke dataene til tredjepart.

• Så vidt det er nødvendigt at behandle en forespørgsel gennem vores kundeservice, kan de data du registrerer videregives til Lidl Danmark. Endvidere kan det være nødvendigt for os at videresende uddrag af din henvendelse til kontrakt33partnere (f.eks. til leverandører ved produktspecifikke henvendelser) for at behandle din anmodning.

• Hvis der er mistanke om svindel, eller Lidl lider økonomisk skade, videregiver vi de ønskede data om din købs-/returadfærd til Lidl-selskaberne.


Kun hvis du har givet dit samtykke til Lidls onlinebutik eller andre digitale tjenester, apps, websteder tilhørende virksomheder, der tilhører Lidl-virksomheder, såsom click and collect-tjenester, blomsterbutik, rejsebooking, onlinekvitteringer, fototjenester, Mr. Cuisine-appen, Lidl Home-appen, tredjepartsfordelswebsted osv. for at analysere din brug af Lidl Plus-appen og/eller sammenkædningen af data fra Lidl Plus med data fra ovennævnte Lidl-tjenester, herunder typen, mængden og prisen på de produkter, du har købt i Lidl-butikker, og din brugeradfærd i forbindelse med vores nyhedsbrev, herunder sådanne oplysninger som tidspunktet for åbningen af nyhedsbrevet, de links eller områder, du klikker på, varighed og brugshyppighed, vil vi stille disse oplysninger til rådighed for det tilsvarende nationale selskab.


Hvis du reserverer produkter via Lidl Plus-appen til senere køb i en Lidl-butik, sender vi en liste over de reserverede produkter og dit ordrenummer til den relevante Lidl. Virksomheden er alene ansvarlig for brugen af disse oplysninger til senere behandling af købskontrakten med dig i henhold til databeskyttelsesloven. Retsgrundlaget for denne overførsel er art. 6 stk. 1 b) GDPR, dvs. implementering af prækontraktuelle foranstaltninger som svar på din anmodning.

Hvis vi videregiver oplysninger til en modtager i et tredjeland (hovedsæde uden for EU/EØS), kan du finde information om modtageren/kategorien af modtager i beskrivelsen af den konkrete behandlingsaktivitet. En række tredjelande er af EU-Kommissionen godkendt som ”sikkert” ved en såkaldt ”tilstrækkelighedsafgørelse”, hvilket betyder, at landet lever op til en databeskyttelsesretlig standard, som er sammenlignelig med standarden i EU/EØS. Du kan se en oversigt over disse lande her.


Hvis et tredjeland ikke har en sammenlignelig databeskyttelsesretlig standard, sørger vi for, at databeskyttelsen sikres via andre foranstaltninger. Det kan eksempelvis sikres via bindende virksomhedsregler, EU-Kommissionens standardkontrakter til brug for beskyttelse af personoplysninger eller anerkendte adfærdskodeks og certificeringsmekanismer. Hvis du har spørgsmål vedrørende databeskyttelse, kan du skrive til den mailadresse, som er angivet ovenfor.



4. Hvordan sikrer vi dine personoplysningers fortrolighed?

For at sikre, at dine personoplysninger behandles fortroligt, har vores medarbejdere, der varetager databehandlingen, forbud mod at indsamle, behandle og anvende personoplysninger uden at have beføjelse hertil. Vores medarbejdere, der udvælges omhyggeligt og informeres om lovreglerne om databeskyttelse, forpligter sig ved ansættelsesforholdets begyndelse kontraktligt til at hemmeligholde data. Den pligt gælder også efter ansættelsesforholdets ophør.



5. Hvordan sikrer vi fortroligheden af dine personoplysninger?

Fortrolig og sikker behandling af dine personoplysninger er vigtig for os. Derfor træffer vi tekniske og organisatoriske foranstaltninger med henblik på at beskytte dine personoplysninger, navnlig mod risici i forbindelse med overførelse af data og mod, at tredjeparter får kendskab til oplysninger. Foranstaltningerne opdateres og ajourføres regelmæssigt.



6. Hvor længe opbevarer vi dine personoplysninger?

Vi sletter eller anonymiserer dine personlige data, så snart de ikke længere er nødvendige til de formål, som vi behandler dem til i henhold til ovenstående afsnit. Generelt opbevarer vi dine personlige data, så længe du har en brugerprofil i tjenesten Lidl Plus. Hvis du er inaktiv i 24 måneder, vil vi informere dig om den forestående sletning. I det tilfælde kan du undgå sletningen ved at åbne eller logge ind i appen igen.


Data slettes efter 72 timer fra sletning af Lidl Plus-brugerprofilen i appen. Inden for de 72 timer har du muligheden for at genoprette din brugerkonto ved at logge ind igen. Sletningsprocessen annulleres derved. Hvis dine data kræves i længere tid på grund af lovpligtige opbevaringsperioder eller for at sikre eller håndhæve juridiske krav og/eller for at beskytte virksomheden mod juridiske krav, opbevarer vi også dine data efter sletning af Lidl Plus-profilen. Dette sker i henhold til databeskyttelsesreglerne og sker kun i situationer, hvor det kræves ved lov eller kræves for at opfylde de nævnte formål med behandlingen af oplysningerne.


Alle personlige oplysninger, som du ved henvendelser (forslag, ros eller kritik) sender til Kundeservice hos os pr. e-mail eller pr. telefon, slettes eller anonymiseres som udgangspunkt af os senest 90 dage efter den endelige besvarelse. Såfremt du ønsker at gøre dine rettigheder gældende i forbindelse med opbevaring og lagring af personoplysninger, vil vi lagre denne henvendelse i op til 5 år for at kunne dokumentere den lovpligtige besvarelse af en sådan henvendelse. Dine personoplysninger vil i øvrigt blive opbevaret, behandlet og slettet i henhold til ovenstående bestemmelser.



7. Hvilke rettigheder har du med hensyn til behandling af dine oplysninger?

På anmodning videregiver vi naturligvis oplysningerne i henhold til art. 15 GDPR (især de data, der gemmes om din person, modtageren eller kategorierne af modtagere, som de videresendes til, formålet med datalagring osv.). Disse oplysninger stilles gratis til rådighed. Derudover har du under de relevante juridiske betingelser ret til at få ukorrekte data rettet; eller du kan få slettet dine personlige data og begrænse behandlingen eller transmissionen. Du har ret til at indgive en klage til den ansvarlige tilsynsmyndighed, Datatilsynet dt@datatilsynet.dk.


I det tilfælde, hvor databehandlingen beror på art. 6, stk. 1, litra e i GDPR eller sker med formålet direkte markedsføring, er du berettiget til at gøre indsigelse mod behandlingen.


Såfremt du har afgivet et samtykke til at modtage elektronisk kommunikation, kan du til enhver tid og med virkning fra fremtiden kalde samtykket tilbage i appen via kontaktformularen under ”Mere” / ”Hjælp” / ”Kontakt os” eller under ”Mere” / ”Indstillinger” / ”Kommunikation”, hvor du selv kan slette et afgivet samtykke til at modtage elektronisk kommunikation. Du kan også vælge at sende en mail til kundeservice på: kundeservice@lidl.dk


Hvis du ønsker at trække dit samtykke tilbage til analyse af din brug af denne app / Min Lidl-konto, kan du vælge den ønskede indstilling i app’en under "Mere" / "Betingelser" / "Datadeling i Lidl Plus".



8. Ingen forpligtelse til at levere data

Det er frivilligt om du vil give os disse oplysninger. Du er ikke forpligtet hertil. Uden disse data er vi dog ikke i stand til at stille den fulde Lidl Plus-tjeneste til rådighed for dig baseret på oplysninger om dig. Frivillige datafelter er markeret som sådan.



9. Kan vi ændre denne databeskyttelseserklæring?

En ændring af denne erklæring vedrørende behandling og beskyttelse af personoplysninger kan blive nødvendig som følge af ændringer i lovgivningen eller omstændigheder vedrørende Lidl Plus’ databehandling. Hvis der f.eks. sker ændringer med hensyn til formålet med indsamling, behandling eller anvendelse af dine personoplysninger, den dataansvarlige enhed eller kategorierne af modtagere, vil vi informere dig om det og om nødvendigt bede om dit samtykke.



Oplysninger om databeskyttelse i appen "Lidl Plus" kan downloades som PDF nedenfor.

For at se PDF-filer skal du bruge Adobe Acrobat Reader.